Seria Automobile de neuitat, gestionată de Hachette Fascicoli din Italia, oferă o plăcută surpriză prin macheta cu numărul 23 – ARO M461. Este a șaptea reproducere din serie a unui model românesc, după Dacia 1300 (nr.1), ARO 240 (nr.2), Oltcit Club 11R (nr.13), ARO 10 (nr.14), TV 14 F (nr.18) și Dacia D6 Estafette (nr.22).
Macheta surprinde plăcut nu doar prin aceea că este replica unui mult îndrăgit model românesc, dar și prin calitatea execuției. Este diecast și chiar dacă nu are părți mobile, trecând peste scara nu tocmai răspândită în rândul colecționarilor, se poate aprecia că oferă lucruri bune pentru un preț decent, dacă nu chiar mic în condițiile de azi.
Scara e respectată cu exactitate (dimensiunile modelului sunt ampatament 2.335 mm, lungime 3.854 mm, lățime 1.710 mm, înălțime 2.050 mm). La fel stau lucrurile în cazul formelor. Liniile sunt bine conturate, asigurând o delimitare pe măsură a elementelor structurale.
Barele grilei frontale au spații goale între ele, asigurând un efect vizual cu doză semnificativă de realism. Ar fi fost prea mult ca fantele din lateralele capotei să primească același tratament, dar nu e un capăt de țară. Elemente cum ar fi blocurile optice, mânerele portierelor, oglinzile retrovizoare, ștergătoarele, cazmaua, târnăcopul sau canistrele sunt piese separate și evidențiază, totodată, strădania producătorului de a face o treabă pe cinste. Același lucru denotă gaura din capătul țevii de eșapament (ce-i drept, cam timidă) și striațiile pragurilor. Materialul prelatei este o alegere fericită, rezultatul apropiindu-se destul de mult de original. Desigur, clemele puteau primi o altă culoare, dar, din nou, e bine și așa.
Față de înzestrarea standard a unui vehicul din dotarea armatei, lipsesc sistemele de camuflare la faruri și stopuri, precum și antenele.
Interiorul pare ușor în opoziție cu ansamblul, fiind oarecum mai rudimentar. Nu-i mare bai, pentru că militarul care era de serviciu la parcul auto, a uitat să spele geamurile laterale și, prin urmare, nu se vede prea bine înăuntrul cabinei.
Șasiul ia în râs multe machete la scara 1:18 și nu doar pe cele din rășină unde așa ceva lipsește cu desăvârșire. Apărătoarele de la roțile spate sunt inscripționate cu ARO.
Pentru pasionații de ARO sau de modele românești, scara prea puțin uzuală nu ar trebui să fie un impediment de luat în seamă pentru achiziționarea machetei. Mai ales că toate celelalte aspecte justifică deplin un astfel de demers.
Ziarul Evenimentul Muscelean, disponibil online (
https://www.evenimentulmuscelean.ro/), are două rubrici care redau multe, foarte multe și extrem de interesante date și informații despre tot ceea a însemnat și înseamnă ARO: Istoria ARO și Video ARO. Merită să fie parcurse!
Ion Chingaru și Corneliu Filip sunt autorii cărții dedicate uzinei, mașinilor și constructorilor ARO, ”O mașină străbate lumea”, apărută în Editura Sport Turism în 1987 și reeditată 30 de ani mai târziu. Niciuna din cele două versiuni nu mai este disponibilă azi.