Oshkosh HEMTT (HG P801)
HengGuan | RC 1/12
Despre cum am descoperit domeniul RC și am fost fascinat de camioanele 8×8 la scara 1/12 am relatat ceva mai în detaliu pe forum. Aici, câteva detalii despre HG P801, această machetă funcțională impresionantă.
Încă din 1982, Oshkosh HEMTT este camionul tactic al armatei americane, o forță brută bună la toate, de la transport de trupe și materiale până la remorcat trailere pentru tancuri, stații radar, baterii de rachete sau alte echipamente militare. Primul prototip a fost prezentat în 1981, iar succesul său s-a concretizat în dotarea mai multor armate, printre care cele ale Braziliei, Egiptului, Greciei, Turciei sau Israelului și mai nou, ale Ucrainei sau României. Motorul standard este un CAT diesel de 15,2 litri și 515 HP. Poate fi încărcat cu maxim 9,1 tone și are 10,4 metri lungime. Nu este foarte masiv, lățimea este de 2,4 metri, iar înălțimea de 3 (cu tot cu roată de rezervă).
Greu de determinat numele exact al producătorului machetei. Site-ul cu piese de schimb se numește WL-Toys, pe telecomandă scrie Trasped, dar piese de schimb se mai găsesc și sub brandul Henglong (care fabrică tancuri la scara 1/16). (LE: se pare că numele producătorului este HengGuan, de aici și acronimul HG). Dar asta contează mai puțin, să spunem că brandul de referință premium pentru tipul acesta de camioane 8×8 este reprezentat de Cross RC, care produce mai multe astfel de monștri la scara 1/12 sub formă de kituri, fără parte electronică inclusă. Camionul de față nu pare să fie produs de Cross RC, dar e foarte asemănător. În plus, este vândut în variantă RTR (ready-to-run), cu telecomandă inclusă.
Nici Cross RC și nici acest camion nu sunt comercializate sub numele real al utilajelor pe care le reproduc, probabil din motive e licență. E evident în cazul de față că avem de-a face cu un Oshkosh HEMTT, dar numele oficial e HG P801. La fel procedează și Cross RC, care fabrică un MAN KAT 8×8, un MAZ 537 8×8 și o Tatra 813 8×8 (comercializate sub nume ca MC-8, BC-8 sau DC-8). Revenind la HG P801, acesta face parte dintr-o serie: astfel, HG P801 este un camion cu benă simplă, HG P802 este același sasiu în rol de cap-tractor, HG P803A este camion cu benă basculabilă. Pentru capul tractor există: HG P803 – macara de fixat direct pe șasiu, HG P804 – trailer cu stație radar, HG P805 – trailer cu baterie de rachete Patriot, iar HG P806 – trailer simplu pentru transport de vehicule.
HG P801 are câteva avantaje substanțiale față de kiturile Cross RC: este gata asamblat, are toată partea electronică incusă și are, în plus, o valiză de polistiren, ceea ce îl face foarte ușor de transportat pe „câmpul de luptă”. Pliantele care îl însoțesc oferă schema completă de montaj (ca și cum ar fi vorba de un kit), fiind foarte utile în cazul unor upgrade-uri. De la caz la caz, producătorul a oferit sau nu modelele P801, P802 și P803A cu kituri integrate de lumini și sunet. Modelul de față a venit fără ambele. În schimb, există în cutie un set de apărătoare de noroi pentru punțile spate, mânere pentru obloane și suporturi pentru scheletul unei eventuale prelate. Toate aceste piese trebuie montate. În pachet mai sunt incluse un set de șurubelnițe torx, o cheie de roți, un set redus de piese de schimb și o planșă cu abțibilduri (autocolant transparent), cu diverse înscrisuri și însemne ce pot fi aplicate.
Motorul este de tip 550 brushed, fără specificații detaliate (probabil un 28T). ESC-ul din dotare este unul fără marcă, iar sistemul electronic presupune și un UBEC (25A) prin care sunt conectate toate celelalte componente (servo-urile și ESC-ul). Direcția (funcțională pe cele 2 punți din față) este asigurată de 2 mecanisme servo de 13 Kg cu rază de 120 de grade, fiind vorba de un sistem mai complicat ce presupune cabluri metalice legate la capetele barelor de direcție. Transmisia include un grup reductor fixat pe motor și o cutie de viteze cu 2 rapoarte, manevrabilă din telecomandă prin intermediul unui levier comandat de un al treilea servo. Prin cardane, tracțiunea se propagă la toate cele 8 roți cu ajutorul celor 4 punți cu diferențiale normale („deschise”), fără opțiunea blocării acestora.
Șasiul este bineînțeles metalic, la fel și cutia de viteze (angrenaj + casetă), cardanele sau punțile cu diferențiale, cu excepția carcaselor diferențialelor, care sunt din plastic. E posibil ca și arcurile lamelare ale suspensiei să fie tot din plastic. Amortizoarele sunt cu arc, iar corpul lor este de asemenea din plastic. Celelalte componente ale suspensiei (brațe, pivoți etc.) sunt metalice. Cabina este tot din plastic, cu excepția părții frontale și a scutului negru de dedesubt, ambele fiind piese metalice. Patul benei este metalic, la fel și stâlpii dintre obloane. Obloanele sunt însă din plastic și sunt rabatabile, cu zăvoare funcționale care le blochează în poziție. Jantele sunt și ele din plastic. Bateria nu este inclusă în pachet, dar ansamblul funcționează cu un acumulator de tip LiPo 2S (7,4 V). Eu am ales inițial o baterie de 7100 mAh, suficientă pentru o tură moderată de cca. 1-2 ore. Jucăria întreagă, cu tot cu baterie, cântărește cam 8,4 Kg.
DATE TEHNICE
Producător: HengGuan
Model: HG P801
Model reprodus: Oshkosh HEMTT
Scara: 1/12
Transmisie: 8 x 8, cutie de viteze cu 2 trepte
Direcție: 2 punți față
Motor: CROSS RC brushed 560, 38T
ESC: Hobbywing QuicRun WP 1080 80A
UBEC: HG-BEC01 15A max. 20A, input 6-12,6V, 2-3S
Servo direcție: 2 x SRT DL 3020 LV waterproof 20 Kg @ 6V
Servo cutie de viteze: HG
Baterie: Absima LiPo 3S, 11,4V, 7100mAh
Pe măsură ce a fost rulat, camionul a primit diverse îmbunătățiri față de dotarea originală. În primul rând, a fost echipat cu un kit de lumini de la producător, care include o unitate de comandă, faruri, stopuri, semnalizatoare, lumini stroboscopice deasupra geamurilor cabinei și un girofar. ESC-ul original a fost înlocuit cu un model Hobbywing 1080 (special proiectat pentru crawlere), iar motorul a fost schimbat cu unul Cross RC (cel care propulsează modelele MAZ 537 sau Tatra 813 la 1/12), de tip 560 38T. Această modificare a avut efecte substanțiale în materie de cuplu și comportament în teren accidentat sau în abordarea pantelor cu înclinație mare. Tot pentru îmbunătățirea accesului în teren greu, cele 2 diferențiale spate au fost semiblocate cu ajutorul unui fluid de tip „plastilină magică” (cunoscut îndeobște ca „silly putty”).
Sistemul de direcție cu cabluri a cedat la un moment dat și a fost înlocuit de unul pe bază de bare metalice. Această modificare a presupus mutarea servo-urilor direcției din poziția inițială (sub cabină) deasupra celor două punți. Această mutare a presupus printarea 3D a 2 piese de fixare, servo-urile fiind astfel prinse prin intermediul lor direct de cele 2 punți metalice față. Servo-urile inițiale au fost schimbate cu două SRT de 20Kg și cursă de 60 de grade. Barele de direcție au fost confecționate din bară filetată de 2,5 (metric), capetele de bară de plastic fiind reutilizate de la sistemul cu cabluri. Nu în ultimul rând, amortizoarele față au fost supraînălțate pentru o poziționare mai corectă a cabinei și pentru mărirea unghiului de atac al cabinei. În final, bateria a fost schimbată cu una cu 3 celule (11,4 V, 7100 mAh), mai potrivită pentru motorul mai puternic și noul ESC capabil să gestioneze o tensiune mai mare.
De-a lungul unui an de utilizare a pierdut geamurile farurilor și al unuia din semnalizatoarele față, mai multe șuruburi ale părții metalice a cabinei (scut frontal și posterior), iar luminile de stop nu mai funcționează. Apărătoarele de noroi (din cauciuc și plastic) ale punților spate s-au spart din cauza obstacolelor. Cutia de viteze a trebuit fixată mai temeinic (cu soluție blocatoare de șuruburi), întrucât șuruburile de fixare pe șasiu se slăbeau din cauza vibrațiilor. A necesitat și o serie de piese de schimb, cum ar fi un braț metalic pivotant al direcției, un rulment etc. Modelul are acum un portofoliu mai extins de piese de rezervă, cum ar fi o carcasă a cutiei de viteze, apărătoare noi de noroi, un modul de lumini, un set complet de rulmenți, două diferențiale pentru punțile din față etc. Necesită însă și un set complet de garnituri ale sistemului de suspensie, pentru că multe din cele originale s-au distrus sau au îmbătrânit.
Modelul mi se pare o alegere excelentă din mai multe puncte de vedere. Din unghiul unui pasionat de machete auto la scară, acest HG P801 este o replică destul de fidelă a camionului real Oshkosh, cu mențiunea că ampatamentul pare ușor mai scurt (o alegere a producătorului care poate fi însă un avantaj în teren, datorită capacității de trecere crescute). După cum se vede, exemplarul a căpătat un weathering natural, fiind destul de greu încercat și forțat pe teren. Din unghiul unui începător, neinițiat în ale domeniului RC, are avantajul rulării imediate dar, pe de altă parte, este un model extrem de potrivit pentru o multitudine de upgradeuri, ce ajută un novice să înțeleagă mai bine principiile constructive ale unui model radiocomandat și să se implice efectiv în îmbunătățirea performanțelor acestuia. E vorba totuși de un model relativ complex, cu multe similitudini cu un autovehicul real (cum ar fi sistemul de transmisie 8×8). În fine, faptul că producătorul oferă pe site-ul său aproape 100% din piesele componente este un alt avantaj ce merită luat în considerare. Să trecem la sfârșit și satisfacția pe care o oferă întreaga întreprindere, de la achiziție, upgrade-uri, reparații și până la fiecare ieșire în natură, unde HG P801 arată și se mișcă precum un camion real implicat în aplicații militare.
Text & foto: miniauto.ro