Dacia 1310
Triple9 / Hyro | 1991
Anunțam într-un articol precedent apariția primelor modele de mașini istorice românești la scara 1/18. Iată că, acum, în preajma lansării lor pe piață (noiembrie 2022), putem să analizăm mai în detaliu un prototip de Dacia 1310, model 1991.
Anunțam într-un articol precedent apariția primelor modele de mașini istorice românești la scara 1/18. Iată că, acum, în preajma lansării lor pe piață (noiembrie 2022), putem să analizăm mai în detaliu un prototip de Dacia 1310, model 1991.
Macheta este fabricată de Triple9 în colaborare cu brandul românesc Hyro. Anumite culori vor fi disponibile în exclusivitate pe autoart.ro, în timp ce altele vor fi distribuite de Triple9 prin magazinele europene de profil. Va exista și o versiune facelift, cu faruri pătrate și calandru modificat, care va fi vopsită în alte culori (veți putea opta în acest caz și pentru celebrul bleu specific mărcii Dacia după 1984, de exemplu).
Noi ne rezumăm la câteva fotografii cu modelul cu 4 faruri și mască tip „ochelari”, un facelift din 1984 care a rezistat până în 1991. Fiind un prototip, probabil că exemplarele producției finale vor fi ușor diferite. Vorbim de o machetă populară și accesibilă, care se adresează nu numai colecționarilor experimentați ci și multor nostalgici; aceștia din urmă vor fi cu siguranță fericiți să poată achiziționa un model de Dacia 1310 la scară relativ mare (totuși, nu atât de mare ca Dacia 1300 la scara 1/8, dar acolo timpul de așteptare a fost de ordinul anilor).
Pentru a păstra (probabil) un nivel decent de preț, macheta a fost concepută de la început fără părți mobile de caroserie (ușile și capotele nu se deschid). În schimb, direcția este funcțională, roțile din față pot vira. Mai mult, roțile sunt detașabile. De altfel Hyro va vinde separat acest set de roți, care se poate ușor instala pe modelele Renault 12 de la Norev. Există, desigur și mici neajunsuri ale imaginii generale, inerente unui proiect în premieră – curbura liniei inferioare a portierelor nu a fost respectată la turnarea matriței, luneta nu are figurate liniile de dezaburire – astea ne-au sărit în ochi, posibil să mai fie și altele.
Dar avem și multe detalii de apreciat, în special masca față cu „ochelarii” de faruri, elementul care ne transpune foarte ușor în atmosfera străzilor românești din anii ’80 – ’90, când toate drumurile erau pline de Dacii de acest tip. Chiar dacă ușile nu se deschid, avem un bord interesant, cu elemente în relief, nu cu abțipilduri pe post de butoane, cum am văzut că se mai practică (uneori la branduri de machete cu pretenții). Ne-au plăcut pedalele, cu striațiile cauciucurilor de protecție turnate și ele în relief.
Dacă v-ați mai intersectat cu machete de rășină, știți probabil că mulți producători ignoră partea de dedesubt a mașinii, ce arată ca o simplă placă de plastic, lucru ce afectează imaginea de ansamblu a unei machete. În cazul acestei Dacia 1300/Triple9 partea de sub caroserie este destul de detaliată pentru o machetă de acest nivel. Lipsește însă scutul de motor integral (cu găuri frontale), dar se pare că au existat și exemplare cu această variantă mai „light”, în special pentru export. Nu știm de ce s-a optat pentru o parțială „îngropare” a plăcii șasiului în caroserie, un detaliu de proiectare care a redus puțin din garda la sol a machetei, în special la puntea din față.
Sigur, am văzut și jante mai bine finisate la scara asta (poate prototipul n-a fost finisat cu atenție), dar celelalte elemente de plastic arată bine – oglinzi, ștergătoare, apărătoare de noroi. Chederele de la parbriz și lunetă nu arată extraordinar, în schimb ne-a plăcut un mic detaliu la barele de protecție – se văd tampoanele liniare de cauciuc. Din câte am înțeles, în producția finală vor avea chedere figurate și lămpile stop din spate. Spoilerul de sub bara față – de plastic la mașina reală – a fost în cazul machetei turnat în zamac odată cu caroseria. Vopseaua neagră se pare că n-a ajuns și pe muchiile alveolelor roților, dar e un detaliu care poate fi remediat cu ușurință. Stema simplificată Dacia de pe calandru le-a ieșit destul de bine, la fel și înscrisurile „Dacia 1310” și „TLX” de pe muchia portbagajului.
Suntem siguri că micile neajunsuri vor fi depășite de popularitatea modelului, o să vedem iarăși pline rețelele sociale de machete Dacia modificate, revopsite, tunate ș.a.m.d, cum s-a întâmplat și cu celelalte modele, indiferent de scară. Abia așteptăm să vedem impresiile pasionaților, mai ales că macheta va fi disponibilă foarte curând. Felicitările pentru inițiativă și realizare trebuie să le adresați autoart.ro. Ei nu sunt chiar la prima „abatere”, și-au încercat deja norocul anul trecut cu Dacia 1100 la scara 1/18. Acolo însă a fost doar o modificare a unei machete deja existente (Renault 8 Major de la Solido), nu un proiect construit de la zero. Și stați pe-aproape, vor urma și alte modele de automobile românești.
Text & foto: miniauto.ro