Dacia și Oltcit la 1/18

Triple9

O veste bună pentru colecționarii de machete auto românești: în curând vor fi disponibile două variante de machete Dacia 1310/1410 și un Oltcit Club la scara 1/18. Modelele sunt dezvoltate practic “de la zero”, ca urmare a unei inițiative autohtone.

În ultimii ani, colecționarii din România au avut parte de două modele de automobile la scara 1/18 fabricate la noi în țară – este vorba de generația a doua a automobilului Dacia Duster (2018), realizată în multiple variante și de Dacia 1100 (1968), ambele fabricate de Solido. Dacia Duster este un model contemporan, vândut în prezent cu succes în Europa, dar și în alte țări din lume, așa că e oarecum de înțeles alegerea producătorului pentru această mașină. Dacia 1100 însă a fost o inițiativă locală a distribuitorului Auto Art, în parteneriat cu Solido, despre care am relatat pe larg într-un alt articol, inițiativă care a profitat de lansarea modelului Renault 8 Major (cel din care a derivat de fapt Dacia 1100).

De data aceasta, Dacia 1310/1410 și Oltcit sunt rodul unei idei 100% locale, a aceluiași distribuitor Auto Art, prin marca sa Hyro. Este vorba de machete dezvoltate“de la zero”, complet noi, care nu derivă din alte machete lansate anterior. Producător este Triple9, activ de ceva vreme pe piața machetelor 1/18.

Cu mai mulți ani în urmă, fabricile chineze de machete în colaborare cu diverse edituri din Europa au intrat pe un domeniu prea puțin exploatat, cel al mașinilor de epocă din țările comuniste. S-au axat de regulă pe reproduceri la 1/43 (cu celebra colecție a mașinilor de legendă la noi) și, mai nou, pe reproduceri la scara 1/24. Totul a culminat cu edițiile 1/8 ale modelelor Dacia 1300 (între 2017 și 2019) și ARO 240 (încă în derulare), disponibile în kit livrat prin reviste cu apariții periodice.

Segmentul 1/18 a fost multă vreme modest din acest punct de vedere, cu câteva mici excepții (Wartburg, Lada, Trabant). Dezvoltarea fără precedent din ultimul deceniu a machetelor de rășină sau de zamac fără părți mobile (“diecast sealed”) a creat oportunitatea unor modele reduse la scară accesibile, cu notorietate în această parte de Europa, dar cvasinecunoscute la nivel mondial.

Pe această cale merge acum și Triple9, care a lansat mai multe modele “diecast sealed”. Astfel, colecționarii au putut opta pentru Lada 1200 sau Lada 1500 cu multiple variante (Lada 1200 Estate, Fiat 124, Seat etc), și se pot delecta, mai nou, cu GAZ M-13 Ceaika sau Skoda 105/120. Deși nu beneficiază de elemente de caroserie mobile (nu se deschid uși sau capote), aceste modele arată surprinzător de bine și fac față cu brio expunerii în vitrine alături de alte machete mai scumpe. Roțile din față pot vira, iar forma generală și detaliile exterioare sunt decente, atunci când nu există erori de execuție. Proiectarea se bazează pe scanări 3D, deci proporțiile generale ale caroseriei se apropie foarte mult de realitate.


GAZ Ceaika, Skoda 105, Skoda 120, Lada 1500, câteva dintre machetele Triple9 recente care reproduc autoturisme fabricate în fostele țări comuniste din Europa de Est


După multe versiuni de Dacia 1300 apărute la mai multe scări (1/43. 1/24, 1/8), alegerea Auto Art este inedită: vom avea (la 1/18) două variante de Dacia 1310/1410 fabricate la uzina din Pitești după 1990. În plus, vor exista pentru fiecare versiune în parte mai multe variante de culoare: roșu, verde, bej, galben  sau bleu, unele din culori fiind vândute în exclusivitate de autoart.ro. Interesant este că în ofertă va exista și o mașină de poliție, cu o schemă de vopsire adoptată imediat după Revoluția din 1989.


Dacia în variantele sale din 1991 și 1993 în stadiu de proiect și rezultatul final al reproducerii șasiului. Bord atent reprodus, cu modelul de volan apărut ceva mai târziu la mașinile pentru piața internă.

Puțină istorie, foarte pe scurt: Dacia 1300 se lansa în 1969, fiind urmată de o a doua generație (1310) în 1979, ușor de recunoscut datorită farurilor duble rotunde, a stopurilor mai înalte și a barelor cromate cu semnalizatoare încorporate în partea din față. În 1984 are loc un nou facelift (a treia generație): masca și farurile duble sunt acoperite de piese din plastic negru ușor înclinate față de vertical, iar mai târziu barele de protecție sunt vopsite în negru. Din 1993 (la a patra generație), cele 4 faruri rotunde sunt înlocuite de două faruri pătrate, încadrate de semnalizatoare, preluate de la hatchback-ul 1325/Liberta. În 1994 (generația 5, deja denumită Dacia 1410) partea din față are parte de o redesenare mai amplă, care include apariția unui spoiler înalt din plastic și a eleronului turnat în forma capacului de portbagaj. În 1999 (generația a 6-a și ultima) se schimbă din nou forma farurilor – ușor rotunjite – și a grilei frontale (celebrul “zâmbetullui Iliescu”). În 2004 se încheie producția Dacia 1300 și a derivatelor sale, după 35 de ani de la lansare.

Dacia 1310 (1991) cu caroserie vopsită în roșu, o variantă de culoare pe care o veți găsi în exclusivitate doar pe autoart.ro


Versiunile Hyro / Triple9 vor reproduce variante din a treia și a patra generație (modele din 1991 și 1993), strâns legate de istoria producției de automobile din România. În timp ce versiunea inițială 1300 era identică cu cea franceză (Renault 12), facelifturile ulterioare au fost o expresie a proiectanților români, care au încercat prin modificări subtile să țină pasul cu noile tendințe la nivel international în designul auto. Pentru a conferi o tentă sportivă, modernă, încă din 1984 “ochelarii” și masca de plastic erau ușor înclinate față de verticală, iar portbagajului i se adăugase un eleron de cauciuc. Generația a treia a constituit și o încercare a uzinei piteștene de a testa piețele occidentale, pe lângă exporturile tradiționale către țările socialiste. În Anglia, 1310 a fost redenumită “Dacia Denem”. Un alt lot a luat drumul Canadei, în paleta de culori a uzinei intrând cu această ocazie o nuanță nouă (cunoscută colocvial la noi ca “bleu Canada”). Spre finalul producției acestei versiuni s-a renunțat în totalitate la elementele cromate exterioare, considerate deja învechite la acea vreme. Facelift-ul din 1993, care preluat farurile și masca de la 1325/Liberta, a avut o istorie scurtă, fiind astăzi una dintre versiunile cu cele mai puține exemplare în viață.


Dacia 1410 (1993) și Dacia 1310 Poliția (1991), alte 2 variante exclusive Hyro / Auto Art


Cele 2 machete Dacia, fără uși sau capote mobile, dar cu direcție și suspensii funcționale, promit a fi, la primele fotografii ale prototipurilor, destul de apropriate din punct de vedere calitativ de celelalte produse recente Triple9. Poate că la asta ajută și lipsa elementelor cromate, la care producătorul pare să nu exceleze. Punctul de pornire este un model real scanat 3D, un exemplar de Dacia 1310 exportat în Ucraina, de aceea se vor regăsi unele elemente care în țară au fost mai rare (semnalizatoare rotunde pe aripi, de exemplu). De remarcat că partea de dedesubt nu este lipsită de detalii (ca în cazul celor mai multe modele din rășină); vor exista destule elemente interesante aici (basculele suspensiei, toba de eșapament, traversele podelei habitaclului), astfel încât ansamblul să fie destul de realist. Hyro, marca românească a Auto Art, anunță că sistemul de prindere a roților a fost proiectat special să fie compatibil cu machetele Norev. Jantele acestor modele Dacia 1310/1410 vor fi disponibile  și într-un kit separat, pentru cei care doresc să înlocuiască roțile machetelor Renault 12 Norev. Poate că mai sunt mici lucruri de corectat, cum ar fi garda la sol (care pare puțin prea mică la puntea din față), dar cu siguranță aceste modele vor fi obiectul multor modificări printre pasionați. Deocamdată nu avem fotografii din interior (cu excepția bordului), dar sperăm că nivelul de detaliere și execuție va fi la același nivel cu aspectul exterior al machetelor.


Detaliul proiectării roților și rezultatul finit – un kit separat pentru echiparea modelelor Renault 12 de la Norev


În ceea ce privește Oltcit, putem vedea acum doar imagini 3D ale proiectului; modelul va fi lansat ceva mai târziu decât versiunile Dacia. Vor exista și aici mai multe variante de culoare, dar va exista și o versiune Citroen Axel, cu sigle și jante modificate. Oltcit nu este o mașină atât de populară printre admiratorii de mașini clasice românești, oarecum nedrept: la vremea lansării ei a adus un aer modern pe străzile și șoselele din țară, având un un profil mult mai rafinat decât Dacia, care era un automobil cu un design oarecum desuet în 1980. Asupra acestei machete de Oltcit sperăm să revenim când vom avea mai multe detalii.


Oltcit Club / Citroen Axel – deocamdată în stadiu de proiect


Și mai sperăm ca lista să nu se oprească aici și să continue și cu alte machete de automobile românești la 1/18; dar probabil că acest lucru va depinde de succesul versiunilor Dacia 1310/1410 și Oltcit. Oricum am lua-o, inițiativa de a oferi aceste modele este lăudabilă și merită aprecierile și susținerea noastră.


Text: miniauto.ro | Foto: miniauto.ro, autoart.ro

Pin It on Pinterest