Mercedes Benz SSK Trossi
CMC | 1932
Istoria producătorului de machete premium CMC începe în 1995, atunci când este consemnat primul model redus la scară produs de acesta (număr de catalog M-001): un Mercedes Benz SSK Trossi la scara 1/24. 26 de ani mai târziu, CMC revine cu o nouă reproducere a acestui model, de această dată la scara 1/18.
Această mașină este un punct de referință în tumultoasa istorie automobilistică a anilor ’30 ai secolului trecut. Înainte de primul război mondial – dar și în perioada interbelică – lumea curselor auto era populată de tineri bogați și entuziaști care erau în același timp investitori, piloți și câteodată chiar șefi de echipă. Ei își comandau mașini sport produse în serie foarte redusă de Bentley, Mercedes Benz, Bugatti, Maserati sau Alfa Romeo, investeau în modificări menite să crească puterea și performanțele acestora, apoi le pilotau nebunește pe circuitele dedicate sau stradale din vestul Europei (am vorbit mai demult despre „Bentley Boys” într-un articol dedicat modelului Bentley 4 & 1/2 Litre Blower).
Contele Trossi
Un astfel de entuziast era și contele italian Felice Trossi. Pilot auto talentat și dedicat, pasionat în paralel și de bărci de competiție sau avioane sport, Trossi a concurat în mai multe curse de Grand Prix la jumătatea anilor 1930 pentru echipele Mercedes Benz, Alfa Romeo sau Maserati. A revenit după 1945 pentru a câștiga câteva mari premii și a murit relativ tânăr în 1949, la doar 41 de ani, din cauza unui cancer la creier. Istoria l-a reținut însă pentru două mașini fabuloase de care și-a legat numele: una este monopostul Trossi-Monaco, iar cealaltă acest Mercedes Benz SSK, dotat cu o caroserie unică.
Mercedes Benz SSK
Încă din anii ’20 ai secolului 20 Mercedes Benz a fabricat modele sportive în serii foarte reduse pentru pasionații suficient de bogați să-și poată permite astfel de supermașini, care puteau fi folosite deopotrivă ca mașini de stradă sau mașini de curse. Chiar înainte de fuziunea cu Benz, Daimler oferea modelul K, un automobil sportiv bazat pe limuzina de lux Typ 630. Modelul a continuat să fie dezvoltat și după fuziune, fiind redenumit Mercedes Benz S (Sport). Cu un șasiu coborât și un propulsor supraalimentat de 6,7 litri, Mercedes S ajungea la 180 HP, o performanță redutabilă pentru vremea sa. Pentru cei mai pretențioși și mai bogați, în 1928 a apărut Mercedes Benz SS (Super Sport), un tourer cu motor supraalimentat de 7,1 litri și 200 HP. Dar atât S cât și SS erau vehicule cu un ampatament destul de mare, potrivit pentru confort dar nu suficient de adaptat curselor auto. Așa că Mercedes Benz a plusat încă o dată, tot în 1928, lansând roadsterul SSK (Super Sport Kurz), o variantă SS cu șasiu scurt, în dezvoltarea căreia s-a implicat celebrul Ferdinand Porsche; a fost de altfel ultima mașină la care a lucrat Porsche înainte de a părăsi compania Daimler Benz pentru a urma o carieră pe cont propriu.
S-au produs doar 42 de șasiuri SSK; unele au fost dotate cu caroserie din fabrică, altele au fost vândute ca atare pentru a fi carosate de clienți. O mică parte din aceste șasiuri a fost transformată în versiunea Mercedes Benz SSKL (Super Sport Kurz Licht), ușor de recunoscut datorită găurilor practicate în lonjeroane pentru a reduce greutatea totală a mașinii.
SSK Trossi și SSKL
În 1931 pilotul german Rudol Caracciola a câștigat competiția italiană Mille Miglia la volanul unui Mercedes Benz SSKL cu numărul de concurs 87. SSK-ul contelui Trossi și SSKL-ul pilotat de Caracciola aveau același tip de motor – un propulsor cu 6 cilindri în linie de 7,1 litri, supraalimentat cu compresor mecanic. În funcție de surse, puterea dezvoltată era de cca. 275-300 HP, iar viteza maximă în jur de 200 Km/h. La bază mașinile aveau același platformă, cu suspensii rigide cu arcuri cu foi și frâne cu tamburi.
Și la nivelul celor 2 machete există multe similitudini: compartimentul motor arată practic identic, iar în zona șasiului întâlnim multe piese comune. Mercedes Benz SSKL Mille Miglia a fost produs prima oară de CMC în 2006, dar va beneficia de o reeditare anul acesta (2021).
Mercedes Benz SSK Count Trossi
Iată că unul din cele 42 de șasiuri SSK a fost trimis în 1930 tocmai în Japonia, pentru a fi vândut de reprezentanța Mercedes Benz de acolo. Fără succes însă, așa că șasiul s-a întors la fabrică și apoi a plecat la dealerul de la Milano, unde a fost totuși vândut unui italian, caroseria – un spider de 2 locuri – fiind furnizată de Carozzeria Touring Milan. Mașina chiar a concurat în câteva curse, inclusiv în celebra Mille Miglia,iar în 1933 i-a fost vândută contelui Felice Trossi.
Contelui nu i-a plăcut caroseria deja montată, așa că a decis să o schimbe. Autorul noului look este incert, dar se pare că la designul final a contribuit inclusiv Felice Trossi, acestuia fiindu-i atribuită o schiță de mână în care apar conturate liniile actualei caroserii. În 1934 noua caroserie a fost gata, iar mașina a rămas cu această înfățișare până azi. Trossi a vândut apoi mașina, dar ulterior a cumpărat-o înapoi și a deținut-o până la moartea sa, în 1949. Mașina a trecut în următoarele decenii pe la mai mulți proprietari – în Argentina, în Statele Unite, în Franța, în Anglia – ca în final să poposească (din 1983) în colecția magnatului american Ralph Lauren. Acesta a comandat o restaurare minuțioasă , cât mai aproape posibil de original. Într-o stare perfectă de aproape 40 de ani, Mercedes Benz SSK Count Trossi a apărut sporadic la diverse concursuri de eleganță, câștigând mai multe premii, printre care „Best of Show” în 1993 la celebrul Concours d’Elegance de la Pebble Beach, California.
De notat că Ralph Lauren dețin în colecție și un Bugatti Atlantic negru, o altă mașină exclusivistă și o altă reproducere CMC (mai veche) despre care am scris pe Miniauto.ro acum câțiva ani.
Mercedes Benz SSK Trossi și Mercedes Benz 540 K Autobahnkurier
Designul aerodinamic („streamlined”), cu linii de caroserie ample și lungi, care să permită curgerea fluidă a aerului, a început să fie la modă în Statele Unite la începutul anilor 1930, dar a prins destul de repede și la câteva mărci de lux europene. Seria K de la Mercedes Benz (care a înlocuit seria S în 1934) venea cu o serie de inovații tehnice remarcabile pentru acea vreme, cum ar fi suspensia independentă cu arcuri elicoidale, un element care îmbunătățea considerabil comportamentul rutier. Motorizarea era asigurată de un propulsor cu 8 cilindri în linie, cu supraalimentare cu compresor mecanic, ce oferea cca. 180 HP, permițând o viteză maximă de cca. 185 Km/h. Greutatea mașinii nu era deloc de neglijat,fiind de peste 2 tone și jumătate. În total s-au produs cca. 760 de exemplare din această serie (modelele 500 K și 540 K), majoritatea dotate cu caroserii direct din fabrică. A existat, printre altele, și un coupe cu caroserie „streamlined”, produs în doar 6 exemplare. După cum se poate vedea și în această fotografie, SSK Trossi a fost o sursă de inspirație puternică pentru acest coupe, cunoscut și sub numele de „Autobahnkurier”.
Mercedes Benz 540 K Autobahnkurier a fost reprodus la scara 1/18 de BoS Models în 2016. Din păcate este vorba de o machetă de rășină, fără părți mobile. O reproducere cu caroserie din zamac cu elemente mobile la un nivel de calitate ridicată se lasă încă așteptat.
Trebuie să recunoaștem că, în cele mai multe cazuri, alegerile CMC sunt extrem de inspirate. Mașini cu adevărat emblematice pentru istoria automobilului, realizate într-o perioadă care astăzi este ignorată de cea mai mare parte a producătorilor de machete la scara 1/18, au fost recreate de CMC cu multă pasiune și grijă pentru detaliu, oferind astfel posibilitatea colecționarilor de a-și realiza propriile variante de muzee auto acasă, în vitrinele personale.
Mercedes Benz SSK Trossi și Audi 225 Front Roadster
Un parteneriat între CMC și Audi a presupus realizarea la scara 1/18 a modelului Audi 225 Front Roadster, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de existență a mărcii Audi. Seria Audi Front a fost una din primele din lume cu tracțiune față. S-au fabricat mai multe versiuni sedan sau cabriolet, însă roadsterul a rămas doar la varianta de prototip, iar singurul exemplar original, fabricat în 1935, nu mai există astăzi. Audi a recreat totuși la sfârșitul anilor 2000 o copie 1/1 în culoare albă, însă CMC a produs macheta (în 2009) în mai multe variante de culoare.
Mercedes Benz SSK, cu motor peste 7 litri și aproape 300 HP, ar putea fi considerat, după standardele de astăzi, un supercar al vremii sale. Audi 225 Front reprezenta o cu totul altă abordare: în ciuda caroseriei sprtive, era o mașină cu motor de 2,3 litri și cca. 54 HP, capabilă de o viteză maximă de 105 Km/h. Un roadster condus de plăcere, fără pretenții dinamice de vârf. Parte a alianței Auto Union, Audi era considerată în perioada interbelică o marcă mai abordabilă a grupului, în contrast cu luxoasele Horch sau sportivele Wanderer (și ele parte a aceluiași grup).
Mercedes Benz SSK Count Trossi la scara 1/18
Nu e vorba de prima reproducere a acestei mașini la scara 1/18, au mai existat cel puțin 2 variante de rășină (printre care și cea fabricată de KK Scale), dar de această dată vorbim, desigur, de o reproducere la superlativ. CMC și-a onorat statutul și a făcut o reproducere aproape perfectă, cu o calitate înaltă a vopselei și cu multe detalii funcționale. Mica machetă are bancheta din piele și capotele motorului din tablă, cu fante de aerisire perforate. E adevărat, motorul e aproape identic cu variantele SSKL lansate de CMC cu mai mulți ani în urmă, dar acest lucru nu știrbește cu nimic farmecul acestui SSK Count Trossi. Se pare că producătorul a îmbunătățit semnificativ execuția unor detalii – spițele sunt acum mai drepte decât în trecut, iar roțile punții față „cad” perpendicular pe asfalt, o problemă ce părea greu de rezolvat la unele modele precedente. Există mecanisme funcționale la închiderea capotelor; la portbagaj ni se amintește că există o reproducere a mecanismului real din interior, din păcate asta nu ajută capacul greu să stea complet deschis.
Capotele motorului sunt din tablă de oțel cu grile perforate. Capacul portbagajului nu rămâne în poziția deschis, fiind destul de greu.
Motorul este aproape identic cu cel al machetei SSKL din 2006.
Dificil de observat la prima vedere, dar fotografia macro dezvăluie că armăturile metalice ale evacuării sunt… goale pe dinăuntru.
Jantele cu spițe, cu o calitate a execuției mai bună decât la modelele precedente.
Grilă fotodecupată, cu mici imperfecțiuni greu sesizabile cu ochiul liber.
Mașina nu avea uși, așa că accesul, oarecum dificil, era înlesnit de aceste trepte plasate înaintea aripilor spate (piesele sunt metalice în cazul machetei).
Țeava finală a eșapamentului, fixată de caroserie cu un colier metalic.
În portbagaj: bușon de benzină metalic cu capac rabatabil, roată de rezervă detașabilă, mecanism complicat de balamale.
În porbagaj găsim și bușonul de alimentare, care e metalic iar capacul său se poate deschide. Pentru capotele motorului s-a optat pentru un mic „truc” care ne scutește de manipularea cataramelor micilor curele de piele: prinderea pe capotă a curelei se face cu o tablă-cârlig, astfel ea poate fi scoasă și pusă la loc cu ușurință. Să mai notăm că planșa de bord este din aluminiu adevărat, lustruit special pentru a oferi o notă cât mai realistă. Direcția beneficiază de un mecanism cu cremalieră, însă roțile virează destul de puțin. Desigur, ca la mai toate modelele CMC, roțile se pot demonta. Suspensia este reală, cu arcuri cu foi metalice, noutatea față de modelele SSKL fiind că de data aceasta avem arcuri îmbrăcate în piele. Capacele care ascund roțile din spate pot fi de asemenea demontate; pentru un look mai dinamic, am preferat o ședință foto cu toate roțile la vedere. Trebuie să remarcăm că farurile sunt cu totul deosebite pentru această scară, producătorul specificând că s-au folosit 11 piese metalice cromate pentru reproducerea lor. Nu în ultimul rând să amintim și de un detaliu mai discret, fantele de aerisire din fața și din lateralele parbrizului se pot deschide.
Planșa de bord este din aluminiu lustruit, un detaliu inspirat de modelul real.
Multe din piesele de la nivelul șasiului sunt preluate de la vechiul SSKL.
Arcurile cu foi ale suspensiei sunt îmbrăcate în piele.
Capacele care acoperă roțile din spate pot fi îndepărtate cu ajutorul cheii speciale oferite în pachet. Șuruburile sunt doar puțin mai groase decât vârful unui creion mecanic cu mină de 0,5mm.
Faruri realizate din 11 piese metalice cromate.
Plăcuța de înmatriculare cu număr de Roma este și astăzi prezentă pe mașina din colecția lui Ralph Lauren.
Sistem de aerisire rudimentar dar eficient, specific anilor 1930: fante rabatabile în fața parbrizului, pentru flux de aer la picioare.
Puncte negative? Am sesizat câteva puncte de vopsea sărite în zona unor muchii mai puțin vizibile, iar abțibildurile ce figurează ceasurile de bord nu sunt perfect centrate pe cadranele rotunde. Revenind, roțile ar fi putut vira puțin mai mult, chiar dacă pentru asta ar fi trebuit să se renunțe la direcția cu cremalieră (care necesită manevrarea volanului).
Altfel? o machetă „grea” la propriu (cu destul de mult zamac turnat) și la figurat. Un model unic, cu o caroserie aerodinamică ce a marcat istoria designului auto, o reproducere la scară redusă aproape perfectă, multe elemente funcționale, cu siguranță delicioase pentru mulți colecționari. Prețul? Exagerat de mare pentru o machetă, dar e drept că la acest moment sunt multe CMC-uri mai vechi care se tranzacționează la prețuri scandalos de mari. O investiție pe termen lung? Greu de spus, dar vom afla în timp.
Text și foto: Ionuț Pârjolescu | Machete 1/18