O zi cu soare la Sinaia

Concursul de Eleganță | Sinaia 2016

Ca în fiecare an, la sfârșit de iunie, cele mai elegante automobile de epocă din țară își dau întâlnire la Sinaia, la Castelul Peleș, pentru un eveniment de excepție. Într-un decor unic, pasionați sau simpli curioși pot admira vedete pe patru roți ale altor vremuri, funcționale și excelent restaurate.

Am fost prezenți și anul acesta, pe 25 iulie 2016, la Concursul de Eleganță de la Sinaia, cel mai important eveniment din România dedicat vehiculelor istorice. O ediție care de această dată a fost una internațională, cu  câțiva participanți din Bulgaria, Ungaria și Republica Moldova. Organizatorii s-au străduit să facă și din evenimentul din acest an o reușită, iar în mare parte considerăm că așa a și fost. Cel puțin din punct de vedere al prezenței publicului, Concursul din 2016 pare a fi fost de departe cel mai „aglomerat” de până acum. Însă din punct de vedere al numărului de mașini participante… aici parcă lucrurile n-au mai strălucit așa de tare. În special la secțiunea antebelice, unde în anii trecuți prezența a fost mult mai numeroasă. Nemaivorbind și de mașinile din afara concursului, expuse în zona hotelului Economat care, în anii trecuți erau, parcă și ele, mai multe și mai exotice.

 

Asta nu înseamnă că nu ne-am bucurat de prezența celor care au fost, dimpotrivă. A fost o zi excelentă de admirat vehicule de epocă, de plimbat pe domeniul Peleș și de savurat Sinaia cu toate deliciile ei. Am remarcat, înainte de toate, prezența uriașului Packard Super Eight 1936, din colecția Țiriac, pe bună dreptate câștigătorul ediției din 2016. O mașină care impune prin prestanța și gabaritul ei, cu un ampatament generos pentru călători dar incomod pentru șofer, mai ales dacă ar dori să se strecoare pe îngustele alei ale domeniului castelului Peleș.



Printre antebelice, cea mai veche participantă a fost un REO G din 1907, de un farmec cu totul aparte. Șoferul a avut grijă să o pornească de câteva ori înainte de prezentarea oficială în fața juriului, operațiune care a implicat eforturi serioase (fizice) de învârtit manivela, mult zgomot, trepidații și miros de benzină din belșug. Și poate că nu doar pasionații de automobile vechi ar aprecia întregul set de senzații trăite în preajma acestei mici trăsuri motorizate; însă, mai ales pentru aceștia, sentimentul este minunat: să te afli la un pas de o mașină construită pe vremea marii răscoale de la 1907, care arată impecabil și chiar funcționează! Cu toate că are o vârstă respectabilă, REO G rămâne un rebel – n-a vrut să pornească cu niciun chip la momentul la care trebuia să se înfățișeze juriului, lăsând altei mașini privilegiul de a deschide concursul. Câteva minute mai târziu a demarat totuși, dovedindu-se un automobil cu personalitate.

 

Alte echipaje s-au făcut remarcate atât prin eleganța formelor vehiculelor, dar și prin ținutele chauffeur-ilor și ale pasagerilor. Este cazul lui Dodge DU (o mașină desprinsă parcă din filmele cu gangsteri) sau al lui Morgan 4/4, ambele prezentate de cupluri foarte chic. Dar să nu uităm să amintim și de echipajele străine: mașinile sosite din Bulgaria au fost impecabile estetic, iar micul BMW Glas 1600 GT din1968 a fost cu adevărat încântător. Un GAZ M-21 Volga (din prima serie, din 1958) din Republica Moldova a provocat și el, la rândul lui, senzație, „Volgile” cu un astfel de calandru fiind o certă raritate. Nu în ultimul rând, pasagerii Citroen-ului DS sosit din Ungaria au o mențiune din partea noastră pentru costume, fiind parcă personaje desprinse din comediile cu jandarmi ale anilor ’60.

 

Dar dacă tot a venit vorba de costume, singura Dacia 1100 prezentă la capitolul „Fabricat în România” a avut la bord un cuplu cu totul original, ambii ocupanți fiind îmbrăcați în straie tradiționale maramureșene, în ton cu numărul de înmatriculare al vehiculului. Și tot la această secțiune, să spunem că faimoasa Dacia 1300 cu numărul de serie 0002, restaurată și deținută de Dănuț Crainiciuc, a fost declarată câștigătoare în această restrânsă categorie (ca număr de participanți), dar foarte inimoasă.



Nu în ultimul rând, ne-au plăcut (printre altele) britanicele Lagonda din 1953 și Triumph din 1952; prima de o eleganță discretă și rafinată, cea de-a doua fiind chiar câștigătoare a secțiunii de sedan-uri postbelice. Pe cea din urmă am surprins-o (în chip de bonus) la urcarea pe trailer pentru drumul de întoarcere către casă. Mai punctăm și prezența a două automobile speciale (ex-concurs), un Ford V8 câștigător al ediției de anul trecut, ulterior participant la raliul clasic Monte Carlo, și un Oldsmobile 1903, care a luat parte la Regent Street Motor Show din Londra în 2015.

 

Din păcate, anul acesta s-a remarcat și prin absența membrilor Casei Regale, care în anii trecuți erau parte din (sau chiar conduceau) onoratul juriu al Concursului de Eleganță. Sigur, între timp și Casa Regală s-a mai restrâns (a rămas fără un prinț), așa că, probabil, nu mai poate acoperi chiar toate evenimentele mondene. Spre seară, mașinile au părăsit domeniul Peleș pentru o scurtă paradă prin oraș și pentru a se înghesui ulterior (la propriu) în fața hotelului New Montana. La ediția precedentă lucrurile erau ceva mai relaxate, mașinile fiind expuse seara într-un spațiu mai generos, chiar pe carosabil, circulația prin centru orașului fiind temporar oprită. Anul ăsta, probabil, primăria din Sinaia nu a mai permis acest lucru. Înțelegem că lucrurile sunt mai complicate acolo, pentru că nici primarul nu mai are voie să se apropie de primărie. În sfârșit… ne-am  permis să absentăm la festivitatea de premiere de la Cazinou, preferând în schimb o bere cu colegul Cosmin, mergând pe principiul că toate mașinile participante sunt câștigătoare. Adevăratul câștigător este, bineînțeles, publicul, cu care mașinile participante la ediția de anul viitor abia așteaptă să se întâlnească.



Text și foto: Ionuț Pârjolescu | Retromania

Pin It on Pinterest