Chaparral Chevrolet Camaro Trans-Am
1970 | Spark
O reproducere importantă la scara 1/43 pentru pasionații Chevrolet Camaro, bazată pe ce de-a doua generație a acestui coupe. Acest automobil spectaculos a avut o activitate destul de restrânsă în motorsport. Nota de exotic este cu atât mai accentuată în acest caz, în care mașina (dar și macheta) este reprezentată cu elemente specifice mașinilor de curse.
Deși Jim Hall își construia propriile mașini pentru Can-Am și curse de anduranță, Chaparral Cars a concurat folosind vehicule de curse produse și de alte companii. Pentru că a utilizat aproape exclusiv motoare V8 de la Chevrolet, Jim Hall avea o relație specială cu acest brand și nu de puține ori sigla Chaparral a apărut pe mașini precum Chevrolet Corvette sau Chevrolet Camaro.
Sursa foto: gearheads.org
La sfârșitul anului 1969, după ce a câștigat două sezoane de Trans-Am cu Chevy, Roger Peske a părăsit echipa pentru a colabora cu American Motors Corporation. Chevrolet a apelat atunci la Jim Hall pentru a prelua echipa, punându-i la dispozitie un model complet nou, construit în jurul celei de-a doua generații a modelului Camaro. Hall a modificat două mașini pentru sezonului 1970, folosindu-se de experiența dobândită în Cam-Am. De exemplu, mașinile au beneficiat de un spoiler frontal din lexan, un material folosit pe Chaparral 2J.
Deoarece mașina era complet nouă, Hall nu a avut timpul necesar să o dezvolte, astfel încât Chevrolet a pierdut bătălia în fața celor de la Ford și AMC, clasându-se pe poziția a treia. O singură victorie și un loc secund au fost obținute, majoritatea curselor fiind încheiate între pozițiile a 4-a și a 7-a. Mașinile au fost conduse în principal de Jim Hall, Vic Elford și Ed Leslie.
Deși modelul prezentat aici vine într-un ambalaj True Scale Miniatures, macheta este de fapt produsă de Spark. Diferența e că Spark a lansat inițial mașina condusă de Ed Leslie, după care TSM a preluat matrița pentru a replica mașina lui Jim Hall, diferența fiind doar numărul de concurs și spoilerul de pe capacul portbagajului. Este important de notat că TSM are o relatie specială cu Jim Hall, fiind în curs de fabricare a mai multor modele Chaparral, unele semnate de fostul pilot și constructor.
Macheta este excelent realizată, Spark întrecându-se pe sine ca abordare și realizare. Formele mașinii sunt redate în detaliu, conținând atât aripile evazate cât și elementele aerodinamice adiționale, inclusiv spoilerul transparent de sub bara față. Asemeni mașinii reale, macheta are farurile acoperite, iar interiorul conține un roll-bar construit după specificațiile perioadei. Un minus ar fi stopurile, care sunt bucăți de plastic cromat vopsite cu roșu, o practică destul de des întâlnită chiar și la producătorii premium. Deși True Scale n-a folosit această tehnică pe machetele sale, probabil că ar fi fost prea costisitor să modifice matrița pentru a adăuga stopuri din plastic transparent.
Pe de altă parte, cromul, vopseaua și livery-ul sunt aplicate impecabil, iar roțile sunt de mare finețe, având spițe și prezoane redate individual. Anvelopele sunt conforme cu originalul 1:1, fiind de dimensiuni mai mari pe roțile din spate. Elementele de fixare ale capotei și ale ușilor, siguranțele de prindere ale parbrizului și lunetei, mânerul capotei și clanțele sunt toate piese metalice fotodecupate executate în cel mai mic detaliu. Până și sigla Chaparral este prezentă (și lizibilă) deasupra grilei frontale, care a primit și ea la rândul ei un blackwash exemplar pentru o scară atât de mică.
În prezent o machetă relativ dificil de găsit, Chaparral Camaro completează o listă destul de săracă de reproduceri ale mașinilor clasice de Trans Am, care momentan include doar modele de Camaro și Mustang. Reproducerea este cu atât mai importantă pentru colecționari, cu precădere din Statele Unite, având în vedere că cea de-a doua generație a modelului Camaro a avut o activitate destul de restrânsă în motorsport.
Text și foto: Ciprian Florea | Machete 1/43