Vizavi de Athenee Palace

Raliul Liege - Sofia - Liege

Pe 27 august 2015, raliul Liege – Sofia – Liege s-a încheiat la… București. Rarități din lumea retroautomobilistică, piloți entuziaști și multă șampanie, cam așa a arătat sosirea în parcarea hotelului Hilton din centrul capitalei.

Raliul Liege – Sofia – Liege a fost o cursă de mașini  desfășurată între 1961 și 1964. Pe vremea când simpla trecere a cortinei de fier era considerată o aventură, traseul Liege – Sofia și retur includea două țări din lagărul socialist, Iugoslavia (mă rog, poate nu cea mai socialistă țară din Europa) și Bulgaria. Acest raliu era o continuare a unei curse mai celebre, Liege – Roma – Liege, ținută între 1931 și 1939 și între 1950 și 1960. Ruta prin Sofia a fost folosită doar 4 ediții, organizatorii întâmpinând ulterior probleme în programarea unui traseu prin estul Europei. În consecință, au transformat raliul într-un maraton de peste 80 de ore, desfășurat la Nurburgring între 1965 și 1971.

În amintirea cursei ce a străbătut Balcanii sub comunism, în această vară a avut loc o nouă ediție (a cincea) a cursei Liege – Sofia – Liege, dedicată de această dată vehiculelor de epocă. Titlul conține însă o mică inadvertență. Raliul n-a mai avut destinație Sofia, ci Bucureștiul. Mai mult, întoarcerea la Liege a fost exclusă din start, participanții părăsind capitala României pe calea aerului. Iar prețioasele combatante cu motor s-au repatriat încărcate pe trailere sau în camioane.

De ce București si nu Sofia? Ediția din 2015 a avut printre obiective și o plimbare lejeră prin Carpați. Atât de lejeră, încât a prevăzut trei traversări ale segmentului meridional, una prin Transfăgărășan (de la nord la sud), apoi o urcare spre Brașov prin culoarul Rucăr – Bran și, în fine, o ultimă trecere spre București prin Valea Prahovei. Toată această rută sinuoasă a eliminat capitala Bulgariei drept destinație finală. Raliul a debutat la Liege în 21 august și s-a încheiat în parcarea hotelului Hilton (pe vremuri Athenee Palace) pe 27 august. Ruta aleasă a alocat României și cele mai multe zile, intrarea în țara noastră facându-se pe 24 August.

Am aflat întâmplător de acest raliu, trecând prin piața Palatului Regal chiar la momentul celebrării câștigătorului: un Porsche No.24 din 1964. O atmosferă veselă, în ciuda căldurii toride. Șampania era prezentă peste tot, semn că piloții încheiaseră cu bine ultima etapă a traseului. Printre frumuseți am remarcat 2 exemplare de Lancia Aurelia B24, un Mercedes 300SL Roadster și un Mercedes 6.3 AMG, o adevarată bestie pe roți, ce ar face față unei curse extreme și în ziua de astăzi. În rest, câteva fotografii de la serbarea ad-hoc, pentru delectarea pasionaților de automobile clasice:





Text și foto: Cosmin Caracaș | Retromania

Pin It on Pinterest