Autor Subiect: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]  (Citit de 259 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Jaguar Mark 2 3.8 1962 [2010002] – Model Icons

În noiembrie 1952, Jaguar Cars Limited finaliza, la mai bine de un an de la începerea demersului, mutarea producției din Swallow Road, Foleshill, locație devenită inadcvată pentru pentru ritmul de dezvoltare al companiei, la fabrica din Browns Lane, Allesley, edificată în a doua parte a anilor ‘30 cu finanțarea statului pentru susținerea efortului de război și rămasă fără obiect după ce, până la finalul acestuia, fusese folosită de Daimler.

Aici, la Swallow Road, constructorul britanic demara Proiectul Utah, pentru realizarea unui saloon cu construcție unitară și motor de circa 2,5 litri. Directorul tehnic William Munger ”Bill” Heynes, responsabil pentru motorizare, a pornit la drum prin modificarea clasicului XK cu șase cilindri (creat tot de el în 1948, după  ce l-a convins pe patronul William LyonsJaguar trebuie să aibă propria gamă de propulsoare) în paralel cu crearea unuia nou cu patru cilindri. Finalizat în noiembrie 1953 și având 1970 cc și 95-105 CP, acesta din urmă a fost considerat nepotrivit pretențiilor Utah, așa încât alegerea a reprezentat-o iterația XK cu șase cilindri, cu cursa redusă de la 83 mm la 76,5 mm și alimentat printr-un Solex (în loc de SU) pentru o capacitate de 2483 cc și 112 CP, testat și admis, mai devreme, la 26 august 1953. Era folosită o transmisie manuală Moss cu patru viteze, opțiunea fiind un overdrive Layock de Normanville. Sarcina construcției unitare a revenit inginerului șef carosier Bill Thornton și asistentului său Cyril Crouch. Cei doi, alături de specialiștii de la Pressed Steel (producătorul panourilor ce echipau până atunci șasiurile separate ale Jaguar), au avut de depășit dezavantajele antrenate de atare soluție, aflată la început de drum, și cunoscute drept NVH (noise, vibration, harshness). Problema a fost preluată de Bill Knight (din 1951 inginer șef pentru dezvoltare), cel care avea să devină o autoritate unanim recunoscută în domeniu. Contracararea NVH a însemnat arcuri elicoidale montate pe un cadru auxiliar pentru suspensiile față și console cu arcuri foi semieliptice cu mult cauciuc în cazul celor din spate. Frânele se bazau pe tamburi iar la interior, specific modelelor mărcii, se foloseau din plin lemnul de nuc și pielea. Utah avea, conform specificațiilor din faza de proiectare, lungimea de 4597 mm, lățimea de 1702 mm și înălțimea de 1461 mm, la un șasiu de 2728 mm.





Modelul a fost prezentat la Earls Court Motor Show la 19 octombrie 1955 sub denumirea 2.4 –litre, în două versiuni, Standard și Special, cu o diferență de 29 £ între ele, pe care cei mai mulți clienți s-au dovedit a fi dispuși să o suporte. Cu mare întârziere de la lansare, în vara lui 1956, revista Motor a primit un exemplar spre testare. Concluzia jurnaliștilor a relevat că eforturile constructorului pentru reducerea zgomotului din cabină au avut efect, pasagerii putând conversa fără probleme la viteza de 100 mile/oră, chiar și cu fereastra deschisă. Nu e prea sigur că acesta era adevărul, dat fiind că într-o scrisoare adresată lui Heynes, Sir Lyons afirma că a mers el însuși cu mașina pregătită pentru teste remarcând că suna de parcă s-ar fi desfăcut în bucăți.

În primul an, Jaguar a produs doar 32 de unități, iar în 1956 se oprea la 8029. Nu tocmai grozav. Fabrica a căutat să dea un impuls vânzărilor prin dotarea noului model cu motorul XK B Type de 3442 cc (disponibil pe Mk VIII), versiune a vechiului XK 3.4 din 1948 alimentat de un dublu SU HD6 pentru 210 CP. O treabă deloc facilă, pentru că B Type 3.4 avea nevoie de un alt sistem de răcire și era mai greu, impunând un radiator și o grilă mai mari cu modificarea aripilor frontale, îmbunătățirea suspensiei față pentru a-l putea susține și consolidarea celei spate astfel încât să facă față cuplului crescut. În plus, la 12 februarie 1957 un incendiu a distrus mai multe mașini, producția revenind la normal după șase săptămâni. Element de noutate pentru 3.4 era opțiunea de transmisie automată tip DG de la Borg Warner (din noiembrie 1957 disponibilă și la 2.4), foarte populară pe piața americană.



« Ultima Modificare: 01/24/20*, 16 de mavrodin118 »
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #1 : 01/24/20*, 15 »
În vara lui 1958, Jaguar a început programul pentru dezvoltarea Utah. Principalele obiective erau date de îmbunătățirea sistemelor de încălzire și de ventilație, modernizarea interiorului considerat învechit, dar și a designului exterior, nu tocmai la modă nici el, și obținerea unui grad sporit de manevrabilitate la viteze mari. Prin urmare, Sir Lyons a revizuit desenul general, cea mai vizibilă schimbare fiind majorarea ariei de deschidere a ferestrelor cu 18%, grație unor piloni ai parbrizului mai subțiri și extinderii lunetei în lungul liniei caroseriei. Geamurile laterale primeau rame cromate  și partea frontală beneficia de o grilă nouă, elemente care reușeau să schimbe aspectul mașinii cu costuri minime. La interior, scaunele și volanul au fost și ele redesenate. Din perspectivă mecanică, modificarea semnificativă a reprezentat-o osia spate cu ecartament mai mare ceea ce asigura un plus de manevrabilitate în regim de viteză. Suspensiile erau independente iar frânele cu disc deveneau dotare standard. Servodirecția Burman se adăuga la lista opțiunilor disponibile. Toate acestea au condus la o creștere a greutății totale cu 50-75 kg. A fost, așadar, nevoie de mai multă putere, iar Jaguar a răspuns printr-un update al motorului 2.4 care scotea acum 120 CP. Versiunea 3.4 a rămas neschimbată. În schimb, la 4 iunie 1959, în gama propulsoarelor a fost introdus X81 de 3791 cc (folosit din primăvara lui 1958 pentru modelul XK 150, lansat în 1957), cu supape de evacuare mai mari și carburatoare duble SU HD6 pentru 220 CP, la pachet cu un diferențial cu alunecare limitată.



Noul Utah a fost anunțat pentru 2 octombrie 1959 sub denumirea Mk2 (2.4, 3.4, 3.8 ), modelele seriei anterioare devenind din acel moment (retroactiv) Mk1.
Revista Autocar a testat în premieră un Mk2 3.8 cu overdrive. Rezultatele, publicate în februarie 1960, puneau în evidență performanțe notabile: 201 km/oră viteză maximă, un timp de 8,5 secunde necesar pentru parcugerea intervalului 0-60 mile/oră, consum 18 litri/100 km – toate la o mașină elegantă, cu spațiu pentru patru persoane.

În septembrie și octombrie 1961 producția Mk2 a fost afectată de greva de la fabrica SU Carburetters din Erdington, Birmingham, într-o perioadă în care nici Jaguar nu era scutită de tensiuni cu proprii muncitori. Paradoxal, se întâmpla în anul de vârf, cu 21236 unități Mk2 realizate,  același în care asamblarea motorului fusese transferată la Radford, Coventry, facilitatea companiei Daimler, pe care Jaguar o achiziționase în 1960 de la grupul Birmingham Small Arms pentru 3,4 milioane £.



Un an mai târziu, Jaguar a lansat Daimler V8 iar producția Mk2, a cărei caroserie era utilizată de noul model, a scăzut drastic, până la 12743 de unități. Pe piața americană, concurența devenea un obstacol serios în calea vânzărilor, odată cu apariția primei generații de muscle car V8. În Insulă, Rover anunța la 9 octombrie 1963 avansatul P6 2000 și la șase zile distanță, Standard-Triumph prezenta la London Motor Show modelul Triumph 2000, ambele cu inginerie de ultimă generație și design mai modern decât al Mk2. Sir Lyons însuși recunoștea la acea vreme superioritatea Triumph 2000 într-o scrisoare adresată lui Sir Henry Spurrier, fost președinte al grupului Leyland. În debutul anului 1965, John Silver, directorul de producție Jaguar este acuzat de fraudă, judecat și condamnat la 18 luni de închisoare. Între 9 iunie și 2 iulie același an, Jaguar se confruntă cu o grevă care-i aduce pierderi estimate la 4 milioane £. Cu tot cu fabrica din Radford, capacitatea de producție disponibilă ajungea la 50000 de unități anual. În fapt, o astfel de cifră, era obținută de constructorul britanic prin cumularea producției din doi ani consecutivi, 1964 și 1965. Consecință directă, din septembrie 1966, Jaguar a adoptat săptămâna de lucru cu patru zile, activitatea cu normă întreagă fiind reluată abia în martie 1967, după fuziunea cu British Motor Corporation.







« Ultima Modificare: 01/24/20*, 16 de mavrodin118 »
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #2 : 01/24/20*, 15 »
La 26 septembrie 1967, Jaguar promovează a treia și ultima iterație pentru Utah, prin versiunile, numite acum 240 și 340. Din aceeași lună, Mk2 3.8 iese din producție. Într-o încercare de contracarare a concurenței (tot în septembrie, Rover arunca în piață P5B) prin reducerea costurilor, pe 240 și 340 își făceau apariția materiale ieftine, atipice pentru un saloon marca Jaguar: vinil (Ambla) în locul tapițeriei din piele, mult plastic (chiar și ca substitut al lemnului utilizat pentru bord), tufted carpet. În plus, barele de protecție față și spate erau vizibil mai subțiri. În schimb, motorul de 2,4 litri cunoștea o revizuire pozitivă, care îi permitea să atingă 171 km și să acopere 0-60 mile/oră în 12,5 secunde. Asta după ce, la un test desfășurat în martie 1965 de Autocar, un Mk2 2.4 overdrive, nu reușea să treacă de 155 km/oră iar pentru a parcurge intervalul 0-60 mile/oră s-a dovedit că avea nevoie de 17,3 secunde.
Ultimele intervenții notabile sunt introducrea transmisiei automate Borg Warner 35 la 240 și dotarea 340 cu servodirecție Marles Varamatic.



Pentru 340 producția s-a încheiat la 6 septembrie 1968. Ultimul Utah, din seria 240, a fost fabricat la 9 aprilie 1969. Cu un an înainte, fusese lansat XJ6, care asigura continuarea poveștii Jaguar

În total, au fost produse 36985 unități Mk1 (1955-1959), 96719 unități Mk2, inclusiv 13018 Daimler V8 (1959-1967) și 7234 unități 240 și 340 (1967-1969).



Primele două ediții ale cursei pentru sedanuri Australian Touring Car Championship, din 1960 și 1961, au fost câștigate de Mk1. La următoarele două (3 martie 1962, Longford Circuit și 15 aprilie 1963, Mallala Motor Sport Park) victoria a aparținut Mk2, de fiecare dată pilot fiind Robert Frederick Jane (din 1965 proprietar al unuia din cele mai mari lanțuri de vânzare de anvelope din Australia, Bob Jane T-Marts). Alte succese ale Mk2 au fost consemnate la The Motor Six Hours International Saloon Car Race din 1962, European Touring Car Challenge și Brands Hatch 6 Hours din 1963.

Jaguar Mk2 a mai cunoscut un moment de glorie ca mașină a inspectorului de poliție Endeavour Morse, interpretat de John Thaw, în serialul TV britanic de mare popularitate Endeavour (episod pilot în 2012, prima serie în 2013, urmată de alte șase, cu cu acțiunea în ultima dintre ele plasată în 1969, urmate de o a șaptea, filmată la finele lui 2019). Și aceasta în condițiile în care în seria de romane ale lui Colin Dexter, care stau la baza filmului, personajul principal conducea un model Lancia.



Mark 2 a justificat deplin sloganul sub care a fost lansat și comercializat: Grace, Space, Pace. Combinație între eleganța dată de liniile curbe ale caroseriei și interiorul luxos garnisit din belșug cu lemn și piele, pe de o parte, și agilitatea care l-a plasat în rândul celor mai rapide saloon din lume, pe de altă parte, își merită cu prisosință statutul de British Classic. A devenit cel mai bine vândut Jaguar la vremea sa, depășind E-Type (cu fabricație întinsă pe parcursul a 14 ani).

În 14.05.1960, pe circuitul de la Silverstone (Bowmaker Trophy), primele patru poziții reveneau la final (la fel ca în 1961 și 1962) Mk2. Piloții care urcau pe podium la acea ediție erau Roy Salvadori, Stirling Moss, Graham Hill.

”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #3 : 01/24/20*, 15 »
Macheta realizată de Model Icons (răposată de câțiva ani buni) a apărut pe piață în 2011, în versiunile roșu, alb, british racing green, vișiniu cu plafon negru (replica mașinii folosite de Inspector Morse) și alb cu număr de concurs 84 (Coombs Racing 1962). N-a fost scumpă. Și nu e nici azi. Desigur, variantele care se (mai) găsesc. Dintre acestea lipsesc cea verde și cea din serialul TV.

Este o realizare decentă, undeva în zona Norev. Cele mai importante aspecte, care contează în cazul unei machete: formele sunt aidoma modelului real, inclusiv luneta și geamul portierei spate, oarecum atipice, iar  scara este respectată fără nicio abatere pentru toate reperele (ampatament, lungime, lățime, înălțime).



Apoi, trebuie precizat că este die-cast, se deschid toate portierele, capota și portbagajul și că roțile pot fi acționate din volan. Vopseaua este aplicată foarte bine. Am avut nevoie de un timp apreciabil ca întindere pentru a realiza dacă liniile cromate care parcurg lateralele machetei, pe traseul capotă – portiere (imediat sub geamuri) – portbagaj (coborând până la bara de protecție spate) sunt piese separate sau nu și cred că e prudent să nu risc un verdict. Configurarea ramelor geamurilor este obținută prin vopsire, dar rezultatul este impresionant, nota obținută fiind una realistică. Partea frontală, cu bara de protecție, grila, cele patru faruri și luminile de semnalizare, are corespondență cu mașina reală. În spatele plasticelor, cu striații fin conturate, ale farurilor pot fi văzute niște chestii desul de aproape de forma unui bulb de bec. Motorul este bine reprezentat și, din nou, folosirea termenului decent pare cea mai potrivită.



La interior, plasticul folosit pentru bord imită destul de bine lemnul. Ceasurile nu-s tocmai cine știe ce. Lăudabil, în partea centrală a consolei se regăsesc toate cele cinci cadrane și nouă butoane prezente la modelul real. Celelalte elemente din cabină nu sunt deloc în suferință. Un plus poate, pentru volan. Plasticul muștar al scaunelor, interiorului portierelor și podelei aduce și nu prea cu pielea. Dacă te păstrezi la o distanță de peste 20 de centimetri, nu ești un tip cârcotaș și lumina e mai difuză sau nu ai o vedere grozavă, lucrurile apar în bună regulă sub acest aspect.

În portbagaj găsim un plastic negru și cam atât. Farurile spate sunt în regulă (la fel ca lumina de deasupra plăcuței cu numărul de înmatriculare). Tot la exteriorul portbagajului, înscrisurile Jaguar 3.8 și Mk2, redate în relief, constituie un plus notabil.

Spițele roților sunt atât de subțiri pe cât ar trebui. Lățimea anvelopelor pare a fi, pe de altă parte, ceva mai mare față de ce apărea în dotarea mașinii. Altfel, nimic de comentat în sens negativ în legătură cu ele.

Minusuri vin din absența oglinzilor exterioare, luftul între prelungirea banchetei și peretele spate al habitaclului, vizibil prin lunetă și, mai ales (deși aici e vorba de ceva particular acestui exemplar), dezlipierea unei porțiuni de parbriz de corpul caroseriei (se poate lipi, și încă fără emoții, dar numai dacă nu ai două mâini stângi în condițiile în care ești dreptaci).

Per ansamblu, tind să cred că este o achiziție bună. Și nu doar pentru că se găsește din ce în ce mai rar.

”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline malachi

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 1.306
  • Gen: Bărbat
  • Ne-am adunat aici ca sa fim mai multi
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #4 : 01/24/20*, 18 »
Aici merge verdele asta britanic. E una din acele machete pe care nu apouci niciodata sa le iei, pentru ca nu e in topul prioritatilor, cel putin pentru mine. Poate, intr-o zi...

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #5 : 01/24/20*, 18 »
la momentul ăla, parcă lista nu era așa dementă ca azi...
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Online Dilo

  • BAD MOTHER FUCKER
  • Moderator Global
  • ****
  • Mesaje postate: 5.071
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #6 : 01/24/20*, 21 »
Poze frumoase, ca întotdeauna!
O machetă interesantă. Îmi pare rău că nu am cumpărat-o când a fost vremea ei...






Offline ablanc

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 6.394
  • Gen: Bărbat
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #7 : 01/24/20*, 22 »
de fapt..poze frumoase.. sal'tare

Poze frumoase, ca întotdeauna!
O machetă interesantă. Îmi pare rău că nu am cumpărat-o când a fost vremea ei...
vandut una cu doua mici imperfectiuni in 2014...100 lei   :-(''  >:-D
http://miniauto.ro/forum/index.php?topic=15595.msg307086#msg307086

Offline panait

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 2.643
  • Ne-am adunat aici ca sa fim mai multi
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #8 : 01/24/20*, 23 »


« Ultima Modificare: 01/24/20*, 23 de panait »

Offline mielu

  • Junior Member
  • **
  • Mesaje postate: 284
  • Gen: Bărbat
  • Ne-am adunat aici ca sa fim mai multi
Re: Jaguar Mark 2 3.8 [1962] [Model Icons]
« Răspuns #9 : 01/25/20*, 02 »
Frumoasa prezentare, frumoasa macheta.