Autor Subiect: Tatra T87 [1936] [MCG]  (Citit de 556 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Tatra T87 [1936] [MCG]
« : 10/02/19*, 21 »
Tatra T87 1936 [18069] – MCG

Tatra a luat lumea auto prin surprindere la începutul anilor ’30 cu mașinile sale aerodinamice. Ideea nu era nouă, însă constructorul ceh a fost primul care a lansat așa ceva în producție de serie și a dezvoltat succesiv mai multe variante. Soluția câștigătoare a constat în combinarea caroseriilor realizate după specificațiile brevetate de Paul Jaray (fondatorul Stromlinien Karosserie Gesselschaft în 1927) cu elemente inovatoare pentru vremea respectivă, cum ar fi șasiul tubular central, fără cadru, suspensiile independente cu axe semioscilante (swing axle), motorul răcit cu aer montat posterior într-o singură unitate cu transmisie sau construcția monococă. Omul din spatele succesului, responsabil atât pentru materializarea componentelor de ordin tehnic, dar și pentru rafinarea designului în scopul îmbunătățirii performanțelor aerodinamice a fost inginerul austriac Hans Ledwinka (secondat de germanul Erich Ubelacker).

Debutul seriei este marcat în 1933 de V570, ale cărei schițe concepute de Ledwinka în 1930 se aseamănă izbitor cu Porsche Type 12 lansat în 1931. A existat un singur prototip dotat cu motor cu 2 cilindri și capacitate de 854 cc.
La 5 martie 1934, Tatra prezintă ceea ce este considerat primul automobil cu producție de serie proiectat pe baza principiilor aerodinamice, T77. Cu sprijin direct din partea lui Paul Jaray, proiectul a fost ținut secret până la lansarea oficială. Motorul V8 tip OHC cu 2970 cc, cuplat la două carburatoare Zenith 36 DIB și o transmisie manuală cu 4 trepte, asigura deplasarea corpului de 1750 kg cu o viteză maximă de 145 km/oră și cu un consum mediu de 14-16 litri/oră. Au fost produse 95 de unități până în 1935.
În schimb, producția derivatei T77a, introdusă în 1935, cu capacitatea motorului crescută la 3376 cc pentru 150 km/oră, a continuat până în 1938, suficient pentru realizarea a 154 de unități.









Adevărata revoluție s-a numit T87, cu producție de serie din 1938, după două unități în 1936 și alte 5 în 1937. Motorul V8 de 2968 cc (evident, răcit cu aer și montat în spate), cu camere de ardere semisferice, dublu carburator Solex 30 FFIK și (deja clasica) transmisie manuală cu 4 trepte, dezvolta, în ciuda puterii de doar 85 CP, o viteză maximă de 150-160 km/oră, care o făcea una din cele mai rapide mașini ale perioadei sale. Greutatea era redusă la 1370 kg și grație designului realizat de Ledwinka și Uberlacker, de tip fastback, cu plafon curbat și aripă mijloc spate care tăia aerul în două, avea un coeficient aerodinamic excelent (0,36 conform testelor efectuate în 1979 în tunelul Volkswagen). Toate acestea îi permiteau să consume doar 12 litri/100 km, în condițiile în care competitorii înregistrau peste 20 litri/100 km pentru performanțe similare. Construcția monococă conferea rigiditate sporită. Se baza pe suspensii independente și frâne cu tambur acționate hidraulic. Ampatamentul măsura 2850 mm iar lungimea 4740 mm. Prezenta îmbunătățiri semnificative față de T77a, cum ar fi ferestrele mai mari, uși mai largi (cele din față de tip suicide doors), interior cu tapițerie de calitate, cotiere, numeroase compartimente de depozitare, trapă, geamuri cu sticlă securizată, care o plasau în categoria mașinilor de lux. Semnul distinctiv, alături de aripa dorsală, îl constituiau cele 3 faruri frontale, soluție care avea să fie preluată în 1948 de Torpedo Tucker.





T87 a stat în producție până în 1950, fiind replicată în 3023 de unități, din care 4 cabriolet (câte două în 1940 și 1942). Printre proprietarii unei T87 se numără Hans Ledwinka, Felix Wankel (creatorul motorului rotativ cu același nume), Erwin Rommel, Regele Farouk I al Egiptului, Cardinalul Bisericii Romano Catolice Josef Beran, Ernst Heinkel (proprietarul Heinkel Flugzeugwerke, designer și producător de avioane), scriitorul american John Steinbeck. De asemenea, Jay Leno deține o T87.
« Ultima Modificare: 10/03/19*, 00 de mavrodin118 »
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #1 : 10/02/19*, 21 »
Tatra a introdus în 1937 modelul T97, gândit ca o alternativă mai mică la T77 și T87. Avea ampatament de 2600 mm și lungime de 4270 mm, greutate de 1150 kg, fiind propulsată de un motor cu 4 cilindri de 1749 cc, sprijinit de un singur carburator Zenith 30 IMF, apt să dezvolte 39,4 CP. Atingea totuși 130 km/oră și consuma puțin, nu mai mult de 11 litri/100 km. Diferențele majore față de T87 erau date de dispariția celui de-al treilea far, parbrizul dintr-o singură bucată (spre deosebire de cel splitat al versiunii precedente) și lipsa ultimului rând de ferestre laterale. Designul era însă similar, cu un coeficient aerodinamic măsurat în tunelul de vânt de la Stuttgart de 0,259.

La finele anilor ’30 devenise evident că Porsche a folosit pentru dezvoltarea KDF (Beetle) mai multe inovații ale producătorului ceh. De altfel, înainte de izbucnirea WW II, Tatra avea zece pretenții legale pentru folosirea fără drept a brevetelor sale. Porsche a fost la un pas de a încheia o înțelegere cu Tatra, însă Hitler a venit cu o altă soluție în martie 1939, aceea a invadării Cehoslovaciei și transformării ei în statul-marionetă Protectoratul Boemiei și Moraviei. În același an, producția T97 a fost oprită prin ordin nazist, după 510 unități.









Fabricarea T87 a continuat însă și după 1939, fiind agreată de ofițerii superiori germani pentru viteza sa. Avea, de altfel, să primească apelativul Autobahnmobil, după ce ministrul german pentru muniție și armament Franz Todt a apreciat că răspunde perfect condițiilor oferite de infrastructura rutieră a țării sale. După mai multe accidente din cauza pierderii controlului (supravirare generată de distribuția inegală a greutății) în condiții de viteză excesivă (care i-au atras renumele de armă secretă a cehilor), soldate nu o dată cu decesul utilizatorilor, a fost interzisă pentru staff-ul nazist.

După război, a urmat ocupația sovietică, naționalizarea fabricii, arestarea lui Hans Ledwinka (condamnat, după două achitări, la 6 ani de închisoare). A mai existat T600, dar Tatra nu a mai cunoscut niciodată strălucirea de altădată.



Povestea companiei Tatra și a vizionarului Ledwinka este redată pe larg în cartea: The Legacy of Hans Ledwinka scrisă de Ivan Margolius și John Henry în 1990.
« Ultima Modificare: 10/02/19*, 21 de mavrodin118 »
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #2 : 10/02/19*, 22 »
De multă, de foarte multă vreme, cam de pe la începutul noului mileniu, am început să tânjesc după o machetă (rășină! – o raritate pe atunci) Tatra T87 realizată de fabricantul ceh Hynek Knopp (din Chotěšov). Prețul mare, peste 400 de euro (mare și acum, darămite în perioada aia), precum și lipsa oricăror referințe cât de cât solide, m-au făcut să nu mă încumet la achiziția ei. Apoi, au apărut machetele Tatra la 1:43 – T77 de la Ixo (Museum), T87 și T97 de la BoS, T600 de la Neo – și aleanul a prins să se mai ostoiască. Iar când MCG a venit pe piață cu versiunea T87 la 1:18, nu m-am gândit de două ori. Abia după aceea am căutat să văd despre ce este vorba…





Prin urmare, producătorul este MCG. Ca toate machetele MCG și aceasta este de o calitate mediocră. Desigur, nu are nicio parte mobilă. De la câțiva metri distanță (în funcție de acuitatea vizuală/dioptrii) arată bine. De aproape, devin vizibile stângăciile.

Din profil, liniile se prezintă în regulă. Panta de coborâre a roofului către spate pare cea corectă. La fel și componentele structurale aparente. În schimb farurile laterale lasă impresia că pleacă din aripi mai de sus decât ar trebui. Totodată, deschiderea cozii din porțiunea spate de tip fastback, este mai amplă la modelul real în comparație cu cea a machetei.
Marea majoritate a mașinilor au avut oglinzi laterale, fie amplasate pe aripi, fie atașate de pilonii frontali. Deloc surprinzător, macheta reproduce o versiune nedotată cu așa ceva.
Mini-grila față este de toată jena – creionată prin matrițare și desigur neperforată. Similar se prezintă și fantele de aerisire din coadă. Ștergătoarele, la rândul lor, furnizează o imagine modestă.
Deși ramele portierelor sunt configurate prin vopsire, rezultatul este atât de slab, încât e aproape imposibil să ratezi să vezi fanta de lumină care se cască între acestea și piloni (ca și cum portierele nu s-ar închide etanș).







Structural, macheta are două componente majore: corpul (caroseria) din metal, la care sunt atașate geamurile, oglinda retrovizoare și bordul din plastic alcătuit dintr-o singură bucată, respectiv podeaua (termenul șasiu este impropriu), pe care sunt prinse roțile și panourile, și ele din plastic, lipite între ele, cinci la număr, cel de jos incluzând scaunele față, bancheta spate, schimbătorul de viteză și frâna de mână, iar lateralele având pretenția de a reprezenta interiorul portierelor.





În ceea ce mă privește, macheta de la MCG a umplut un gol în colecție. Pentru cei care, vorba unui distins coleg de forum, nu coboară sub un anumit nivel al detaliilor, nu este o opțiune. Acum, că am căpătat o referință, parcă îmi doresc (și) mai mult exemplarul de la Knopp
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)

Offline johann.nunweiller

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 20.754
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #3 : 10/03/19*, 09 »
Bine ai revenit in randul prezentarilor!

Tare ma bucura sa vad aceasta prezentare asteptata de ani de zile.
Cat priveste macheta, prezentarea si descrierea facute de tine ii dau o valoare aparte.

Sper sa ti placa si aceasta prezentare:
https://petrolicious.com/films/this-thing-of-the-past-is-a-contribution-to-the-world


Online M3d1an

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 1.070
  • Gen: Bărbat
  • Arriving somewhere, but not here...
    • Reflection in Scale
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #4 : 10/03/19*, 10 »
Prezentare care depaseste calitatea machetei. Un exemplar a trecut si prin colectia mea dar a plecat mai departe...
Apreciez detaliile legate de masina si mai ales efortul de a strange informatiile si a le oferi si altora.

Offline andor88

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 850
  • Gen: Bărbat
  • Be a Voice not an Echo
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #5 : 10/03/19*, 15 »
Felicitări și mulțumiri pentru prezentarea oferită!
Heaven is where the police are British, the cooks are French, the mechanics are German, the lovers are Italian and it is all organized by the Swiss.

Hell is where the police are German, the cooks are English, the mechanics are French, the lovers are Swiss, and it is all organized by the Italians.

Offline Ionuț

  • Senior Member
  • ****
  • Mesaje postate: 3.888
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #6 : 10/03/19*, 16 »
Am rămas în biznisu' ăsta doar ăștia mai bătrâni (mai e cineva sub 30, hai să nu zic 35 de ani, care colecționează 1:18?), acuitatea noastră vizuală în scădere e de bun augur pentru producători, mai reduc și ei din detalii și implicit din costuri.

Adevărul e că e greu să te abții să nu bagi așa ceva în colecție, aceste Tatra streamlined sunt categoric un reper în istoria automobilului. Apreciez prezentarea, e cât se poate de obiectivă. Mă zgârie pe ochi numărul ăla de înmatriculare, aceste caractere (Arial?) nu au nicio legătură cu cele folosite în epocă. Nu știu de ce le e așa greu ca, pentru un plus de autenticitate, să reproducă un număr de înmatriculare real, cu aspectul, proporțiile și fonturile din perioada respectivă.

Offline Wheels

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.835
  • Gen: Bărbat
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #7 : 10/03/19*, 17 »
  Atat macheta cat si prezentarea sunt innobilate de figurina. Costumul ei m-a dus cu gandul la Ionut, dar nu poate fi el. Nu are mana in buzunarul pantalonilor.
  Felicitari (sincere) pentru articol.

Online panait

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 2.643
  • Ne-am adunat aici ca sa fim mai multi
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #8 : 10/03/19*, 23 »
Daca depuneau putin efort la grila din fata , schimba cu multa macheta ,prezentarea si pozele imi plac

Offline malachi

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 1.306
  • Gen: Bărbat
  • Ne-am adunat aici ca sa fim mai multi
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #9 : 10/03/19*, 23 »
Felicitari pentru prezentare, slabe sanse sa vedem un diecast premium al acestui model, l-as adauga in colectie cat ai clipi. Asa pare sa faca parte din viitoarea colectie de machete sealed la 1:24, aia la 100 lei bucata ;D.

Offline ksm

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 6.316
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #10 : 10/08/19*, 07 »
Îmi plac foto in mediul feroviar  afro.gif )0(
cumpar masinute cu cheita

Offline mavrodin118

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 10.052
  • Gen: Bărbat
Re: Tatra T87 [1936] [MCG]
« Răspuns #11 : 10/09/19*, 00 »
(...) aceasta prezentare asteptata de ani de zile.

 //static//

Apreciez detaliile legate de masina si mai ales efortul de a strange informatiile si a le oferi si altora.

Felicitări și mulțumiri pentru prezentarea oferită!

Felicitari pentru prezentare

Felicitari (sincere) pentru articol.

 sal'tare

Nu știu de ce le e așa greu (...)

pare din ce în ce mai greu să se abțină din a ne lua la mișto...

Atat macheta cat si prezentarea sunt innobilate de figurina.

antique ex libris, 16 lei -

Îmi plac foto in mediul feroviar

gara chitila -
”Dacă am realiza toți că nu trăim veșnic, am fi cu toții mai amabili. Sunt sigur.” (Juan Manuel Fangio, cvintuplu campion mondial)