Autor Subiect: OpeL 4/12 PS Laubfrosch [1924-1925] [MCG]  (Citit de 183 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline mavrodin118

  • colecționar machete auto
  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 9.627
  • Gen: Bărbat
OPEL 4/12 PS LAUBFROSCH 1924-1925 [18050] – MCG

Opel a dorit ca modelul 4 PS să fie o mașină pentru toată lumea. Era cel dintâi constructor german care folosea o linie de asamblare în procesul de producție iar rezultatul pentru primul său model, lansat în mai 1924, s-a tradus într-un preț de vânzare de 4500 RM. La vremea respectivă asta însemna aproape 1100 dolari, ceea ce în termenii costurilor echivalente pentru bunuri și servicii reprezintă peste 37000 dolari de azi. Pare oarecum puțin credibil, dar chiar dacă atât costa o casă, pe atuni prețul era unul foarte atractiv pentru o mașină.

Până în 1930 Opel a fabricat peste 100000 de unități 4 PS, cifră ce i-a permis să devină lider de piață cu o cotă de 40% din totalul producției de automobile. În acest răstimp prețul de vânzare a scăzut la 1930 RM și, deși economia germană, ca toate celelalte economii europene care contau, a traversat o perioadă de deflație accentuată, în termeni reali pentru cumpărători evoluția a fost simțită ca o ieftinire semnificativă.

Modelul era unul mic și simplist – un cabriolet cu două locuri, pe ampatament de 2255 mm, lung de doar 3200 mm și cântărind 570 kg.
Denumirea denota puterea (PS) echivalată în scopuri fiscale (4) și cea reală (12), rezultând 4/12 PS.
Motorul cu 4 cilindri și 951 cc putea dezvolta, pe lângă cei 12 CP, o viteză maximă de 65 km/oră. Transmisia era manuală cu 3 trepte și se adresa roților spate. Consumul se situa în plaja 5-7 litri/100 km.
Puțin uzual și alarmant totodată, rezervorul se regăsea sub capotă, alături de motor.

Producția de serie a început în mai 1924 și s-a oprit în iunie 1931. În acest interval, Opel a promovat mai multe iterații, după 4/12 PS (cu capăt de linie 1925) urmând, în ordine, 4/14 PS (ampatament mai lung, motor mai mare de 1018 cc, mai multe tipuri constructive), 4/16 PS și 4/20 PS. Începând cu 1928, fiscul german a trecut la impunerea bazată pe capacitatea motorului (în locul puterii echivalente), astfel că ultimul model al gamei a mai fost cunoscut ca Opel 1.1 (pentru a reflecta cilindreea în litri).

Opel 4 PS aduce izbitor de mult cu Citroen 5 CV Torpedo, lansat cu trei ani mai devreme, în 1921. Francezii au simțit nevoia să introducă o acțiune în instanță invocând prejudicii derivate din acest plagiat, însă Opel și-a apărat poziția cu succes. E drept, în fața Curții de Apel din Berlin, care, la 25 iunie 1927, a respins pretențiile Citroen. Pentru a adopta o astfel de soluție, instanța a avut în vedere diferențele între 4 PS și 5 CV date de forma radiatorului, capacitatea motorului (951 cc vs 856 cc), dimensiunea ampatamentului (2555 mm vs 2550 mm) și sistemul electric utilizat (12 V vs 6 V). În plus – asta da diferență! – modelul francez era vopsit în galben (de unde apelativul Petit Citron), în timp ce unitățile 4 PS au primit haine verzi. Dincolo de orice element de detaliu, trebuie să fii chior pentru a nu remarca faptul că Opel 4 PS este o copie Citroen 5 CV, și suficient de naiv să crezi că asta e o întâmplare. Pentru a descrie situația în care ceva prezentat ca diferit nu este deloc diferit, germanii folosesc expresia ”la fel, dar verde” (variațiuni pe aceeași temă: https://jalopnik.com/the-not-so-famous-case-of-the-opel-citroen-ripoff-1586722730).

Se pare că nuanța aleasă pentru 4 PS se datorează tradiției germane care spune că verdele este o culoare ce poartă noroc. De aici se trage porecla atașată cu afecțiune modelului: laubfrosch, în traducere broască de copac.
Totalul unităților 4 PS se ridică la 119484. Azi se mai păstrează în jur de 100.

În 2019 Opel aniversează 120 de ani de la primul automobil fabricat – Patentmotorwagen System Lutzman din 1899.

Opel este unul din cei douăzeci și patru de magnați germani care au înțeles în 1933 să susțină financiar partidul național socialist, nazist, punând astfel bazele unui parteneriat care le-a permis ulterior să folosească fără menajamente forța de muncă a deportaților (aspecte inedite în acest sens în cartea Ordinea de zi a lui Eric Vuillard distinsă cu Premiul Goncourt 2017).















Macheta este produsă de MCG: low cost, low quality – nicio surpriză. Așa cum a devenit obișnuință, dacă nu sunt din rășină, machetele de azi sunt ”sealed”. Nici sub acest aspect, MCG nu face excepție, fabricând replici din cea de a doua categorie.

Producătorul reușește însă să surprindă într-o oarecare măsură prin faptul că nu oferă roof-ul mașinii în varianta întinsă/desfășurată (pentru acoperirea cabinei). Ceea ce se dorește a fi coviltirul pliat deasupra ”cozii” nu reușește să sugereze nici pe departe o atare funcționalitate. Fantele de aer amplasate pe capota motorului sunt închise, dar asta e mai greu sesizabil. De asemenea, nu sunt reprezentate organele de închidere/deschidere ale celor două părți laterale ale capotei motorului (clemele din dreptul aripilor frontale prezente la modelul real). Neașteptat de fin este redată grila radiatorului, deși nu respectă forma originală. Roțile par în regulă, cu amendamentul că în realitate erau negre și nu verzi (dar, poate că n-am căutat destul de mult pentru a găsi așa ceva). În schimb, MCG a optat să folosească culoarea negru pentru a desena cadrul parbrizului, în condițiile în care la majoritatea mașinilor aceasta era argintie. Interiorul îmi place – cadranele de la bord sunt lucrate curat, impresie accentuată de numărul lor redus. Despre șasiu, nimic de discutat – nu merită, cum, la fel, nu mi s-a părut o idee bună să fac poze ale machetei întoarsă cu roatele în sus.

Ar mai fi probabil câte ceva de spus. Una peste alta, îmi place – am învățat să nu mai strâmb din nas.










Offline ksm

  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 6.332
Re: OpeL 4/12 PS Laubfrosch [1924-1925] [MCG]
« Răspuns #1 : 08/05/19*, 18 »
Interesante fotografiile  cu machetă verde pe fundal verde  )0(
cumpar masinute cu cheita

Offline mavrodin118

  • colecționar machete auto
  • Useri cu buton Modifica
  • **
  • Mesaje postate: 9.627
  • Gen: Bărbat
Re: OpeL 4/12 PS Laubfrosch [1924-1925] [MCG]
« Răspuns #2 : 08/05/19*, 19 »
altă nuanță  ;D