Autobuzul Jelcz Berliet 110U reprezinta o variatie a modelului Berliet 110 produs de catre Jelcz sub licenta in Polonia.
Modelul Jelcz Berliet 110 nu era adaptat din pacate conditiilor din Polonia. Drumurile nu erau la fel de bune ca cele din Franta iar autobuzele circulau incarcate peste normal (conditii similare cu cele din Romania).
Jelcz a modificat varianta 110, a lungit-o pana la 12 m si i-a adaugat a treia pereche de usi. Un alt element distinctiv il reprezinta farurile rotunde preluate de la Fiat 125p. Pe langa modificarile de structura s-a incercat si remedierea unor defecte observate la modelele anterioare.
Dupa expirarea licentei in 1983 a fost redenumit Jelcz PR110M. Modelul a ramas in fabricatie pana in 1992 cand a fost inlocuit cu Jelcz 120M.
Varianta 110IL era bazata pe 110U si reprezenta varianta de transport interurban.
Macheta este produsa probabil tot de catre IST/IXO pentru colectia poloneza de legenda. Nu are aceeasi calitate ca autobuzele Atlas dar arata bine pentru scara ei. Are pneuri din cauciuc, faruri de plastic transparent, oglinzi exterioare (care insa nu au suprafata oglinzii vopsita cu argintiu). Interiorul este negru (tipic DeAgostini) si este greu de observat fara lumina potrivita.
Vopsirea este OK, exemplarul meu are vopseaua harsaita pe partea dreapta, probabil dupa frecarea de blister, desi macheta a fost sigilata. Chederele nu sunt conturate foarte precis, asta insa se poate rezolva cu putina indemanare.
Mie mi se pare ca seamana mult cu Dac 112 care la randul lui seamana cu autobuzele DeSimon care au circulat si la noi (asamblate de Rocar). Coincidenta, inspiratie, proiect comun?
Oricum, m-as bucura tare mult de cateva autobuze romanesti la aceasta scara