A auzit cineva de Peerless? A existat o asemenea marca, intre 1900 si 1931, dar astazi este aproape uitata. Odinioara, automobilele sale erau considerate printre cele mai fiabile masini de lux americane, laolalta cu Pierce Arrow sau Packard. Dintre acestea, Peerless este marca cea mai putin cunoscuta, poate si pentru faptul ca a fost prima care si-a incetat activitatea.
Peerless nu se afla in topul vanzarilor masinilor de lux, intrucat isi schimba destul de rar modelele. Din punct de vedere tehnic acest lucru nu parea necesar, pentru ca automobilele sale erau recunoscute pentru faptul ca se stricau foarte rar. Intr-o epoca in care stilul conta foarte mult iar marii producatori aduceau pe piata in fiecare an noi modele, acest lucru s-a dovedit o greseala de marketing.
Aflata in dificultate in parte si din cauza marii crize economice din 1929 - 1933, compania din Cleveland a incercat sa dea lovitura, dezvoltand in 1931 doua noi motoare cu 12 si 16 cilindri. Acestea urmau sa echipeze o superlimuzina cu o caroserie construita de Murphy. Au existat chiar cateva prototipuri, insa inainte de lansarea modelului actionariatul a hotarat iesirea din afaceri cu masini si a transformat uzina intr-o fabrica de bere.
Macheta 1/18 nu reproduce limuzina cu caroserie Murphy ci ultimul model de serie aflat in fabricatie: Peerless Eight. Este vorba de un sedan cu un motor cu 8 cilindri in linie de 120 CP/3200 RPM. Versiunea Custom Eight era practic o limuzina, putand transporta 8 persoane. Singurul exemplar ale carui fotografii sunt accesibile pe internet se afla intr-un muzeu din Cleveland si a servit drept sursa de documentare pentru realizarea machetei. Raritatea modelelor Peerless se datoreaza si faptului ca in structura lor incorporau o cantitate importanta de aluminiu, multe dintre acestea fiind dezmembrate in timpul celui de-al doilea razboi mondial in vederea recuperarii metalului.
Intre timp, si miniatura fabricata de Anson a devenit o raritate: compania a dat faliment acum cativa ani iar modelul este destul de greu de gasit pe siteurile magazinelor online. Sloganul firmei - "probably the best diecast cars in the world" - nu prea a fost sustinut de calitatea executiei machetelor sale. In plus, multe dintre ele erau incorect reduse la scara.
Peerless Custom Eight este totusi o aparitie de efect, producatorul s-a straduit sa respecte schema de vopsire (in două culori) in amanunt, a redat cu fidelitate liniile extravagante ale caroseriei, a reprodus cu exactitate desenul pneurilor si a dat proportii corecte farurilor foarte mari. La o privire de aproape vopseaua este prost aplicata in foarte multe locuri, cromul destul de strident, lampile stopurilor sunt reproduse prin vopsire direct peste un plastic cromat si lista ar putea continua.
Interiorul se prezinta foarte slab, nici vorba de podea mochetată sau scaune din plastic moale. Toate elementele vopsite (cadranele ceasurilor de bord, ramele interioare ale geamurilor) au defecte clare de executie. Motorul este foarte simplu, fara cabluri sau alte detalii fine. Cu toate astea, mi s-a parut interesanta inscriptia de pe blocul motor in legatura cu ordinea de aprindere a cilindrilor, pe care am descoperit-o doar după ce am facut fotografii in zona.
Sasiul este oarecum detaliat, chiar daca este doar o placa de plastic aplicata pe caroseria metalica inchisa complet (inclusiv in zona motorului). Un detaliu suparator, la roti nu exista tamburi de frana, fiind vizibile jantele pe interior, nevopsite.
Macheta, in ansamblu, nu depaseste nivelul de calitate al unui Maisto sau al unui Signature mai prost facut. Dar daca nu e privit de aproape arata foarte bine si e unul din modelele americane interbelice la care tin foarte mult. Vi-l recomand si voua, daca sunteti pasionaţi de masinile gangsterilor americani si daca il mai gasiti pe undeva. S-ar putea sa devină ceva mai valoros pe viitor.








