Renault 12: inca din 1965, inginerii marcii lucrau la un model intermediar ce trebuia sa ocupe o zona de piata intermediara intre Renault 8 si Renault 16. Directivele proiectului au insistat pe o masina simpla din punct de vedere constructiv, cu suficient spatiu interior si portbagaj mare. O masina suficient de confortabila pentru clientii francezi dar si cu posibilitati de extindere a productiei oriunde in lume.
Prezentata la salonul auto de la Paris, masina s-a dovedit pe masura asteptarilor. Mai putin sofisticata decat Renault 16, Renault 12 a devenit in scurt timp o masina "mondiala", fabricandu-se in Brazilia, Romania, Turcia, Australia, Columbia si Argentina. Modelul si-a dovedit pe deplin fiabilitatea, cea mai longeviva dovedindu-se a fi versiunea romaneasca, iesita din productie abia in 2004.

Varianta de baza (L) era propulsata de un motor de 4 cilindri in linie, cu o capacitate de 1,3 litri si 54 CP. Varianta superioara (TL) dispunea de luneta cu sistem de dezaburire, scaune fata individuale (in loc de bancheta) si faruri de ceata. Din 1971 a fost disponibila intr-o serie limitata versiunea sportiva Gordini. Ulterior, alte variante au fost dotate cu carburator dublu-corp (TS) sau cutie de viteze automata (TR).
Renault 12 Gordini: versiunea sportiva a masinii Renault 12 s-a fabricat in jur de 5000 de exemplare intre 1971 si 1974. Modificarile fata de automobilul standard includeau motorul de 1.565 cmc (alimentat de doua carburatoare dublu-corp) cu o putere de 125 CP, cutia de viteze in 5 trepte si franele cu disc la toate cele 4 roti. Lipsa barelor de protectie, farurile suplimentare de ceata si priza de aer de pe capota motorului completau imaginea aparte in cadrul seriei 12. Bineinteles, liniile paralele de contrast de-a lungul laturilor caroseriei intregeau aceasta aparitie.

Renault 12 Gordini 1/18: modelul Solido este datat 1972, cand barele de protectie au fost incluse si in varianta Gordini. Are multe detalii exterioare redate destul de bine: grila de aerisire din spatele usilor, oglinda retrovizoare exterioara, chederele de la parbriz si luneta, liniile fine ale sistemului de dezaburire de pe aceasta din urma, butonul de deschidere al portbagajului. Jantele sunt bine realizate, vopsite in 3 culori (argintiu, negru, crom pentru suruburi). Priza de aer de pe capota motorului are grila real perforata. Usile anterioare si capota motorului se inchid foarte bine, spatiile dintre ele si restul caroseriei sunt mici si uniforme.


Jantele si pneurile par a fi subdimensionate in diametru, cel putin comparandu-le cu cele ale altor machete similare. Usile din spate si capacul portbagajului nu se pot deschide. Liniile albe de vopsea au mici defecte pe alocuri, nesesizabile insa la o privire de ansamblu. Partea frontala putea fi mai buna daca nu existau niturile vizibile de prindere ale farurilor sau daca farurile suplimentare de ceata n-ar fi fost facute dintr-un plastic lucios care imita in cel mai bun caz tabla. In plus, modelul meu are un mic defect la nivelul unuia din ornamentele argintii ce incadreaza partea superioara a usilor.


Interiorul este modest. Usile au balamale uriase de acelasi tip cu masinutele mult mai mici iar spatarele scaunelor sunt mai subtiri decat ar trebui. Aproape totul este negru, punctat din cand in cand de vopsea argintie - pedalele, bratele volanului, cadranele ceasurilor (ilizibile de altfel), ornamentele bordului., bratul schimbatorului de viteze.

Sub capota sunt ceva detalii si chiar cateva cablaje. Se pot vedea cele doua carburatoare cu filtrele lor de aer, capacul ventilatorului, bateria, chiar si un mic vas de expansiune. Fisele de bujii sunt sugerate prin cateva linii de vopsea rosie.Producatorul s-a ocupat si de "spatele" capotei, acesta reproducand in mare structura originala de ramforsare a capotei de la Renault12/Dacia.

Sasiul este foarte sarac in detalii, in dreptul motorului nu este nimic sugerat. Doar "basculele" rotilor directoare, bara de torsiune din fata, puntea rigida din spate si traseul de evacuare.

-----------------
Un mic amanunt: a existat o versiune de Dacia 1300 care a semanat destul de bine cu acest model. Este vorba de Dacia 1300 LS (Lux Super) care avea acelasi tip de jante si luneta cu dezaburire.
