Sa colectionezi machete reprezentand masini care au apartinut sau au fost folosite la un moment dat de o personalitate este o incercare uneori dificila. Dar din cand in cand producatorii de miniaturi mai scapa pe piata cate un specimen.
Recent Norev a oferit amatorilor de machete la scara 1/18 replica unui Porsche 911S - nimeni altul decit starul din deschiderea filmului "Le Mans" aparut in 1971. Cinefilii cu aplecare si spre fenomenul racing sunt delectati pret de cateva minute bune, la inceputul filmului, cu o croaziera prin zona rurala franceza in compania unui Porsche 911S condus de Steve McQueen - vedeta filmului. Serenitatea acestei secvente contrasteaza izbitorul cu restul zbuciumat al filmului poate de aici si notorietatea.

Este vorba de un exemplar din 1970, de 2.2 litri, dotat cu toate optiunile existente la acea data in protofoliul Porsche pentru masinile de strada. Fiind un tip pragmatic, McQueen a comandat direct din fabrica din Sttutgart aceasta masina, cu putine zile inainte de editia cu numarul 38 a cursei de anduranta de 24 de ore de la Le Mans, desi era deja proprietarul unui model 911 fabricat in 1969. McQueen a folosit masina de-a lungul filmarilor, desi se pare ca a avut ceva probleme cu ea in urma unui accident rutier, apoi dupa acestora a dus masina in State unde a vandut-o in 1971. Exista un intreg folclor aparut in jurul filmului "Le Mans" pe care il puteti descoperi in diverse carti, recomand "McQueen's Machines" de Matt Stone sau "A French Kiss with Death:Steve McQueen and the Making of Le Mans" de Michael Keyser iar daca cititul va oboseste ochii puteti gasi detalii in filmul documentar din 2015 "McQueen: The Man & Le Mans".





Macheta este fabricata din zamac si plastic, cu compartimentul motor si interiorul inaccesibile desi vizibile, insa cu roti care vireaza in tandem cu volanul.
Efortul si costul de productie reduse par a fi motivele pentru care se apeleaza foarte des la acest tip de manufacturare a machetelor.
Forma si dimensiunile masinii sunt aproximate corect la scara iar culoarea "slate grey" ne trimite clar catre masina din film si daca mai aveam ceva dubii ca ar fi un model oarecare avem placuta de inmatriculare care confirma acest fapt. Retinerile in identificare ar fi venit din faptul ca Norev nu are marcat pe cutie in mod expres ce masina este si din punct de vedere constructiv macheta nu reproduce luminile de ceata, farurile au ornamentul cromat inelar incorect redat, iar interiorul ar fi trebuit sa fie complet negru-cel putin asa apare in unele poze ale masinii. Poate mai sunt si alte neconcordante, dar astea mi-au sarit in ochi la o prima sedinta foto.
De remarcat ca de data aceasta Norev a reusit sa faca niste roti cu aspect ok. Interiorul poate fi trecut de partea decenta a realizarilor, cu cadranele de bord lizibile dar fara profunzime, scaune cu o imitatie realista de tapiterie in carouri si elementele de prindere a centurilor de siguranta. Ce n-am reusit sa identific sunt insa centurile de siguranta.
Sigla si inscrisurile nu sunt piese separate ci mai degraba decaluri. Manerele usilor si stergaoarele sunt fin realizate fiins piese separate.
In partea de dedesubt avem putine elemente detaliate separat, doar evacuarea si o parte de motor fiind de mentionat si acestea insa sub o forma relativ modesta. O mina iscusita si un pic de "weathering" le-ar scoate din anonimat. De suspensii, arcuri sau ce-ar mai putea sa fi fost facut nu vorbesc ca nu exista.










Per ansamblu macheta este decenta, are ce-i trebuie pentru a sta pe raft intr-o colectie tematica "Steve McQueen".
