Renault 16 a aparut in 1965 si a fost pe toata perioada fabricatiei sale o foarte populara masina de familie in Europa. Disponibil in mai multe variante de echipare, acest automobil a beneficiat de optiuni neobisnuite pentru acea vreme la o astfel de masina, precum geamurile electrice sau inchiderea centralizata. Cea mai insemnata contributie in industria auto pe care a adus-o Renault 16 in industria de profil este caroseria de tip hatchback cu 5 usi. Existasera si inainte astfel de caroserii, insa datorita succesului lui R16, majoritatea producatorilor europeni au inclus astfel de automobile in oferta lor.
Motorizat doar cu propulsoare pe benzina, de 1,4, 1,5 sau 1,6 litri, Renault 16 mai avea cel putin doua solutii tehnice originale. Ampatamentul stanga/dreapta era diferit, datorita constructiei suspensiei cu bare de torsiune pe puntea din spate. Cu alte cuvinte, cele doua roti din spate nu erau aliniate, existand o diferenta de 60 de milimetri. Alt lucru interesant, pozitionarea motorului (longitudinal) si a cutiei de viteze erau inversate, motorul fiind chiar plasat in spatele puntii fata. Aceasta din urma particularitate a dus la o mai buna distributie a greutatii pe punti si la o manevrabilitate sporita.
Renault 16 s-a importat cu succes si in Romania, intr-o perioada in care regimul de la noi a permis intrarea pe piata a catorva marci de automobile occidentale. Unele surse spun ca la debutul industriei auto locale de la Dacia ar fi intrat in discutie atat R12 cat si R16, decizia finala oprindu-se asupra primului.
-------------------------
Macheta reproduce o varianta de caroserie din 1968, cu cateva modificari de design fata de versiunea initiala. In stilul Norev, usile din spate nu se deschid. Avem in schimb acces la motor si portbagaj.
Mai slab realizat ca celelalte machete Norev pe care le-am prezentat aici, R16 este vopsit la exterior acceptabil, cu toate ca se putea mai bine. In partea frontala sunt de remarcat niturile de la faruri foarte discrete sau grila radiatorului, real perforata. Lampile semnalizatoare, in doua culori, au figurate suruburile laterale de prindere. Din pacate, finisajul grilei este modest, pe langa faptul ca este excesiv cromat are si cateva bavuri nepermise in partea dreapta (stanga in poza). Fata de Dauphine sau Citroen DS, s-a renuntat la numarul de inmatriculare vopsit, la R16 fiind un abtibild lipit stramb si care ulterior s-a dezlipit intr-o parte, dupa cum se poate vedea.
Sunt bine executate ramele usilor, ale parbrizului, clantele, ornamentele laterale sau semnalizatorul de pe aripa. Masina are si cele doua oglinzi retrovizoare si totul ar fi fost perfect din lateral daca jantele ar fi fost mai bine finisate.
Partea din spate arata decent, cu numarul de inmatriculare mai bine realizat, cu lampile de stop in doua culori, cu ornamentul cromat si cu acces la portbagaj.
Interiorul este facut ingrijit, chiar daca nu exceleaza in detalii, reusind sa imprime senzatia de realism. Volanul subtire si tabloul de bord contribuie la aceasta, alaturi de culorile bine alese pentru fetele portierelor sau banchete. Desigur, lipsesc o serie de elemente, cum ar fi mocheta, detaliile pedalelor sau ale altor piese. Imaginea este afectata insa de suportul oglinzii retrovizoare, mult prea gros cand este privit din profil.
Zona portbagajului este interesanta, puteti vedea detaliile de pe spatele hayonului iar spatiul de depozitare este generos, asa cum era probabil si in realitate. Acea placa de separare a portbagajului de restul habitaclului este rabatabila.
Motorul este mai slab facut, dar in ton cu alte productii Norev. Proiectantii machetei au profitat de pozitionarea rotii de rezerva in compartiment pentru a reduce detaliile la minim. O placa de plastic de culoarea caroseriei figureaza blocul motor dar si contraaripile. La filtrul de aer s-a insistat mai mult (cu inscriptionarea) iar sub roata se poate vedea silueta cutiei de viteze. Celelalte componente (bateria, tevile) sunt sub nivelul acceptabil de detaliere.
Şasiul nu arată foarte rau, insa nu sunt sigur daca masina avea enormul scut din partea frontala (dar este posibil, intrucat acolo se gasea cutia de viteze). Cateva detalii de suspensie sunt prezente, insa mai grosier reprezentate, turnate intr-o singura bucata de plastic (basculele fata, barele de torsiune din spate). Se vede si ceva din motor, insa nu e acelasi cu motorul care se vede sub capota. In rest, un traseu al evacuarii foarte cromat, terminat totusi intr-o teava cu gaura. Evident, cei care au facut macheta nu puteau rata prezentarea rotilor din spate nealiniate, insa probabil ca diferenta de ampatament este putin exagerata pentru aceasta scara.
Renault 16 este o macheta lucrata destul de bine, insa materialele si pe alocuri finisarea lasa de dorit: au probleme in special jantele si masca radiatorului, ceea ce rapeste putin din realismul modelului. De asemenea, garda la sol pare putin prea mare. Referinta Norev este pentru mine Citroen DS (
http://miniauto.ro/forum/index.php?topic=898.0), iar din acest punct de vedere R16 pare a fi un pas inapoi. Pentru amatori, va recomand o culoare inchisa. In cazul culorii deschise, la spatiile dintre usi si caroserie contrastul este prea mare intre cele care se deschid si cele din spate.



















