BMW a fost la inceput doar o fabrica de motociclete. Implicata in primul razboi mondial in industria aeronautica (a produs motoare de avioane), BMW s-a lansat mai tarziu in lumea automobilelor. Acum fix 80 de ani iesea pe piata primul automobil al Bayerische Motor Werke, care era de fapt un britanic Austin Seven produs sub licenta. Varianta BMW se numea "3/15PS", cu alte cuvinte o masina cu motor in 3 cilindri (0,75 litri) si 15 cai putere. Era bineinteles o masina populara, ieftina, fara pretentii de confort sau performante. Supranumit "Dixi", 3/15 PS s-a produs in multe variante de caroserie (sedan, cabrio, utilitara) pana in 1932.
Macheta produsa de Ricko (producator ce a renuntat intre timp la fabricarea de modele 1/18) a fost una din primele mele machete la aceasta scara. E destul de bine facuta, desi imi pare ca abundenta de detalii a depasit putin posibilitatile de executie. Altfel spus, exista multe amanunte la ea insa si ceva defecte sau carente de finisare.
Daca va uitati la exterior veti vedea balamale exterioare pentru usi, spite subtiri la roti cu tot cu nituri de prindere de janta (turnate in plastic dintr-o bucata insa), semnalizatoare mecanice rabatabile, parbriz rabatabil cu rama vopsita, sigurante la capotele motorului sau faruri fara nituri de prindere. La o privire mai atenta, calitatea vopselei e destul de slaba, semnalizatoarele sunt sugerate cu stickere (acolo trebuia sa fie un geam tip "ochi de pisica"), stopurile sunt din plastic opac, caroseria are mici defecte de turnare, stergatorul de parbriz este turnat laolalta cu corpul parbrizului.
Si la interior exista multe detalii, parte din ele insa executate modest. Nu e foarte clar daca piesele de pe bord sunt ceasuri sau butoane, manetele au un tip de crom ieftin, pe fetele interioare ale usilor manerul (de sfoara sau piele la masina reala) sau buzunarul sunt doar sugerate. Exista pe de alta parte o gramada de manete al caror rol mi-e ascuns, podeaua este mochetata, la fel, scaunele si fetele de usi au o textura moale ce imita catifeaua.
Motorul beneficiaza si el de detalii, dar mi se pare ca pe undeva se pierde din aspectul "realist", poate din cauza plasticului evident sau al cablurilor prea groase. Pe dedesubt lucrurile sunt simple, exista un sasiu aplicat pe caroseria metalica iar rotile au suspensii reale. Un detaliu interesant la directie, a existat o sfoara care sugera niste cabluri. Cum eram la prima macheta cu nivelul asta de detaliu, l-am taiat pur si simplu cu o foarfeca atunci cand am scos-o din cutie, asa ca nu o sa-l vedeti in poza.
Surprinde dimensiunea masinii, comparata cu alte machete la aceeasi scara. Conform unei masuratori de ampatament, masina este totusi corect redusa la scara. Pentru a va face o idee, am atasat o fotografie in care BMW-ul sta pe sasiul celui mai mare automobil din colectie, un Cadillac V16 Coupe din 1934 (produs tot de Ricko).
Per total, dau o nota buna acestei machete. Ar fi interesanta si o comparatie cu modelul similar de la AutoArt, chiar daca acela este in varianta de caroserie furgoneta. Cum deocamdata pe acela nu-l am, comparatia se mai amana.













