Porsche 917K ~ 1970 Le Mans Winner ~ Autoart
In 1970, Le Mans isi sarbatorea cea de-a 38a editie. Cursa s-a tinut intre 13 si 14 iunie 1970. Evenimentul era deasemenea si runda a 8a din calendarul Campionatului Mondial de masini Sport. Batalia pentru suprematie urma sa se dea intre doi titani ai motorsport-ului: Porsche si Ferrari.
Daca Ferrari a adus pentru cursa frantuzeasca noile modele 512S, Porsche a venit cu modelul 917, atat in versiunea cu coada lunga (Langheck) cat si cea cu coada scurta (Kurzheck). In total au fost acceptate pentru cursa 11 512S, dintre care 4 de uzina si alte 7 apartinand diferitelor echipe private. Acesti 11 bolizi Ferrari aveau sa intalneasca 7 Porsche 917 (doua in configuratia cu coada lunga si restul cu coada scurta). In cursa si-a mai facut loc si un Ferrari mai invechit, modelul 312P al echipei NART, la clasa inferioara a prototipurilor (P3000) unde mai participau masini ca Porsche 908/2, Matra MS650 sau Alfa Romeo 33/3.
Drept echipa de uzina a Porsche erau cei de la John Wyre Automotive cu echipa Gulf iar cei de la Porsche Salzburg erau ca o a doua echipa de uzina.
Design-ul cu coada scurta a aparut in timpul unor teste care aveau loc in Austria, cand un mecanic al JWA a venit cu ideea unei configuratii cu coada scurta care avea sa dea masinii mai multa apasare aerodinamica. Dupa un numar de teste s-a ajuns la concluzia ca noul design facea masina mai manevrabila.
In urma calificarilor, un Porsche 917L condus de Vic Elford a reusit cel mai bun timp. Pe a doua pozitie se afla un 512S cu coada lunga iar alte 3 masini, doua Porsche si un Ferrari reusisera timpi foarte buni care faceau ca primele cinci pozitii sa fie la o diferenta de mai putin de 2 secunde prima de a cincea.
La scurt timp dupa ce steagul tricolor a fost fluturat de insusi Ferry Porsche la ora 16:00, Ferrari-ul ce reusise al doilea timp a trebuit sa abandoneze fiind urmat la scurt timp de un Porsche de uzina. Dupa doar o ora si jumatate de cursa, ploaia a inceput sa cada avand un impact enorm asupra derularii evenimentelor. Pe la sfaristul orelor 17:00, situatia era sumbra pentru Ferrari care pierduse deja 3 masini de uzina si doua private ale Scuderiei Filipinetti.
La miezul noptii cand ploaia cadea fara mila ultimul Ferrari de uzina, cel al belgianului Jacky Ickx a avut un accident la sicanele Ford in care un steward a fost ucis.
Pe cand se crapa de ziua (probabil cu niste zgomote asurizitoare

) marea majoritate a plutonului fruntas era deja iesit din cursa, tot atunci ploaia puternica s-a transformat intr-o adevarata furtuna. In orele diminetii motorul de 4.9 litri al Porsche-lui 917L al echipei Porsche Salzburg, masina care plecase din pole position, a avut probleme si a trebuit sa abandoneze lasand astfel la conducere numai modele 917 cu motoare de 4.5 litri.
Dupa 24 de ore de cursa crancena doar 16 din cei 51 de participanti inca mai mergeau, dar, chiar si in aceste conditii la final doar 7 masini au terminat, restul de 6 fie au abandonat spre final fie nu au parcurs destula distanta in comparatie cu Porsche-le invingator al echipei Porsche Salzburg.
Porsche a reusit atunci nu numai sa castige Le Mans pentru intaia data, dar podiumul general a fost format numai din modele Porsche si, mai mult, Porsche a triumfat la toate cele 4 clase care aveau intrari ce au si terminat cursa. Echipajul castigator era format din Hans Herrmann (originar chiar din Stuttgart) si Richard Attwood.
______________________________________________________________________________________________________________________
Versiunea aceasta de 917K este una de "dealer" si se gaseste la muzeul Porsche sau, uneori, si pe Ebay. Macheta vine intr-o cutie alba pe care este desenata doar o jumatate de masina (cutiile sunt pozitionate la magazinul din muzeu in asa fel incat doua cutii puse una langa alta sa formeze imaginea completa a masinii) cealalta jumatate fiind vizibila daca se intoarce putin cutia.
Dupa ce scoti macheta din suruburi, lucru pe care eu l-am facut dupa foarte multa chinuiala fiindca suruburile se invarteau in gol, trebuie sa scoti si sigiliul pentru capota motorului lucru care ar trebui facut cu ceva grija.
Vopseaua rosie este fara defecte si este deasemenea aplicata destul de bine. Dungile albe ce caracterizeaza livery-ul masinii sunt si ele pozitionate corect si fara probleme. Forma, cat si proportiile, sunt respectate iar garda la sol mica vine si ea sa completeze imaginea impunatoare a modelului.
Lufturile dintre partiile mobile sunt minime iar in general exteriorul arata foarte bine.
Gurile de aer centrale de la partea frontala au plasa perforata (dar nu fotodecupata). Farurile sunt realizate cu atentie iar capota frontala se indeparteaza complet. In acest compartiment din fata se afla mai multe elemente ale caror folosinta nu o pot gasi (poate ma ajuta cineva...) dar oricum acest compartiment este detaliat destul de frumos.
Langa usa din dreapta busonul de combustibil este vizibil. Busonul este o componenta separata vopsita in argintiu si nu este functional. La partea posterioara, de sus, se poate vedea o parte din motor, element de "design" bine cunoscut al modelului 917.
Partea posterioara este cum nu se poate mai simpla. Se observa sistemul de bare care sustin capota motorului iar prinse de extremitatiile acestora se afla doua stopuri foarte mici. Se mai observa si tevile de evacuare cat si niste mici aripioare aflate in capatul capotei de la motor care ajuta la aerodinamica.
Deschizand usile, este vizibil interiorul spartan al lui 917 care nu are prea multe sa arate dar, chiar si asa, Autoart a facut o treaba buna si la cockpit. Bordul incredibil de mic cu diferite ceasuri de bord dar si diferite tuburi cat si volanul sau alte detalii din interior au fost frumos facute. Ceea ce este intr-un fel deranjant este ca centurile de siguranta de la scaunul pilotului arata ieftin, de exemplu, am un CLK-GTR de la Maisto la care centurile arata aproximativ identic.
Motorul de 4.5 litri al monstrului de grupa 4 se prezinta si el bine avand in vedere vechimea machetei.
Capota motorului este sustinuta printr-un amortizor. Se observa roata de rezerva si, chiar in spatele pilotului, motorul propiu-zis. Acesta are fire si alte elemente mai mici dar nu de cea mai mare finete. Elementele care tin capota inchisa la modelul real nu sunt fotodecupate ci doar vopsite in argintiu.
Jantele negre ale machetei sunt frumos facute iar inelul de centrare are marginile vopsite cu argintiu. In spatele jantelor se afla discuri de frana. Cauciucurile fara nervuri, de tip slick, sunt imprimate cu numele "GoodYear". [
Trebuie sa mentionez ca nu am facut nicio poza cu rotile dar voi face si voi aduce la zi postarea cat de repede pot.]
Concluzie... Macheta aceasta nu face de ras legenda 917, fiind o realizare buna dar, eu cred, ca anumite variante sunt cam scumpe pentru ceea ce ofera. Nu trebuie uitat faptul ca macheta nu este una noua. Per total este un model care mie imi place foarte mult si de aceea il si recomand fanilor lui 917, al marcii sau al curselor deoarece nu trebuie ratat.
Numai bine,
Dark Side