Este cu adevarat remarcabil faptul ca acest automobil a fost proiectat la sfarsitul anilor 30 ai secolului trecut si ca a fost produs fara modificari substantiale pana in 2003. Cand mai vedeti o broscuta functionala pe strada merita sa va amintiti acest lucru.

Debutul proiectului este legat de venirea la putere a nazistilor in Germania, care au vrut sa dea la tot poporul o masina. L-au angajat pe Ferdinand Porsche pentru asta si el a conceput acest autoturism, chiar dacă exista speculatii ca s-a inspirat din alte surse (Tatra, de exemplu). Initial trebuia sa-i spuna KdF (Kraft durch Freude) iar statul german s-a si apucat să stranga bani de la populatie, intr-un sistem de rate in care incepeai sa platesti acum si masina iti venea mai incolo.

Mai incolo insa a venit razboiul si banii au mers spre alte destinatii, niciun exemplar n-a mai ajuns la client. A fost o intamplare ca fabrica de KdF-uri sa ajunga in zona de ocupatie americana la terminarea razboiului, iar autoritatile sa decida reluarea productiei pentru a da oamenilor de lucru (daca se nimerea in zona de ocupatie sovietica, se transforma probabil intr-un Moskvici). Proiectul a fost reluat de unde ramasese in 1939, prototipul final fiind construit in serie, fara modificari. S-a schimbat doar numele, era o masină pentru popor, deci i s-a zis simplu, Volkswagen.

Mai tarziu a fost rebotezata Type 1, pentru a o diferentia de Type 2, microbuzul cu aceeasi platforma tehnica. Au aparut ulterior si motorizari de capacitate mai mare (initial motorul avea doar 1200 cmc), asa ca versiunile au inceput sa se numeasca 1200, 1300 sau 1500.

Macheta reproduce versiunea din 1951, care este practic aceeasi cu cea din 1939. Se poate identifica usor dupa luneta, tip "split window".

Cum ziceam ca orice colectie serioasa 1/18 trebuie sa contina un Bburago, extind afirmatia si spun ca orice colectie de luat in seama trebuie sa aiba macar un Bburago si un Maisto. Eu am cate doua din fiecare, pentru mai multa greutate.

Macheta e la un nivel foarte modest din toate punctele de vedere, incepand cu vopseaua de pe caroserie si terminand cu detaliile de motor sau interior. Nici nu e de mirare, a costat cam a zecea parte din pretul unui CMC.

Verdele acesta trist e probabil o mostra din vopseaua ramasa de la tancurile germane din razboi. Cat de prost e aplicat pe macheta se poate vedea in fotografii din felul in care reflecta lumina. In rest, usi care se inchid prost, balamale turnate, crom de proasta calitate, nituri la faruri. Rotile sunt insa bine facute, cu cauciucuri subtiri (corect reduse la scara) si capace de janta separate, cu sigla VW.

Interiorul este la fel de modest. Un plastic urat mai peste tot si usi care se deschid foarte putin. Singurul detaliu inedit este faptul ca scaunele sunt rabatabile. Motorul e facut din vreo 3 piese cu totul si nu merita prea multa atentie. In portbagaj se poate vedea rezervorul si locasul rotii de rezerva. Prin alte tari masina s-a vandut si cu roata de rezerva, la noi nu.

Sasiul este turnat in acelasi plastic oribil, insa detaliile din zona motorului sunt oarecum decente, cu figurarea elementelor de suspensie si chiar cu suspensie reala, foarte moale. Un alt amanunt interesant este ca aceasta macheta este singura din colectia mea la care ampatamentul este redus in dimensiuni perfect la scara 1/18.

Nu recomand macheta decat celor care vor neaparat o broscuta "split window". Variantele apropiate in timp de aceasta ("oval window") produse de Solido si Bburago sunt supradimensionate (se apropie de 1/17 sau 1/16), iar Revell sau Road Signature reproduc versiuni mai noi. Tot o versiune mai noua (1966) facea candva si Johnny Lightning, aceea parea cea mai reusita in fotografii, insa nu am vazut-o in realitate.
