Din însorita Italia ne mutăm în Olanda, o țară care din punct de vedere automobilistic era renumită pentru camioanele și utilitarele DAF. În anii 70 a mai apărut Donkervoort, care produce și asamblează kit-uri de Lotus Seven mai mult sau mai puțin modificate până în zilele noastre. Însă “frumoasa adormită” a industriei olandeze era Spyker, o companie dispărută de pe radar în 1926.
“Nulla Tenaci invia est via” adică pentru cel tenace nici un drum nu e de neparcurs, era motto-ul olandezilor, perfect pentru o companie care a alternat succesele din cursele de anduranță în perioada interbelică cu baletul de pe buza prăpastiei falimentului. Compania originală a evoluat de la carosarea trăsurilor la carosarea șasiurilor cu motor Maybach, fiind printre primele din domeniu care a sesizat importanța aerodinamicii. Cum în colecția mea lucrurile se leagă în mod surprinzător, designer-ul modelelor aerodinamice Spyker, din perioada 1919-1926 era Jaap Tjaarda van Sterkenburg, nimeni altul decât unchiul lui Tom Tjaarda, cel care a desenat legendara De Tomaso Pantera, prezentată săptămâna trecută.
Aș fi vrut să încep prezentările cu modelul istoric 60HP din 1903, dar Matrix se tot coiește să-l producă de 3-4 ani, deci povestea începe din 1999, anul în care Maarten de Brujin (inginer urbanist) lansează modelul Silvestris la Godwood Festival of Speed, o chestie cam urâțică, dar care a atras atenția lui Victor Muller, antreprenor și colecționar de automobile. Cei doi și-au unit interesele, și astfel au început să apară prototipurile pentru modelul Laviolette, care intră în producția de serie în 2000, folosind motoare V8 de origine Audi. Compania se dorea a fi continuatoarea producătorului istoric, astfel au fost achiziționate toate drepturile de utilizare a elementelor de identificare.
Spyker C8 Laviolette – 2000 – Replicars (Spark)