Proiectarea unui automobil este mult mai complicata decat iti imaginezi. Nu e vorba doar de aspectul exterior al caroseriei ci de o multime de alte detalii. Ce motor va primi masina, cum va fi fixat impreuna cu subansamblele lui in compartiment - toate trebuie sa aiba loc si sa poata fi accesate cu usurinta; ce dimensiuni va avea habitaclul; ce dimensiuni va avea portbagajul si cum se va face accesul etc. Din interior, soferul trebuie sa aiba o vizibilitate excelenta (s-ar putea ca intr-o eventuala masina facuta dupa schita mea soferul sa nu vada nimic), o anume pozitie de condus, vizibilitate asupra instrumentelor de bord, acces facil la toate comenzile masinii... Se iau apoi in considerare criterii de siguranta (daca pasagerii stau cu capul prea aproape de rollbarul masinii si in caz de impact se pot accidenta grav?), pozitionare airbaguri samd.
Astea-s probabil doar cateva... dintr-o lista lunga, foarte lunga. Iarasi, un proiect auto presupune si posibilitatea realizarii in serie a tuturor componentelor, degeaba incerc eu sa-i desenez un far ondulat daca nu exista posibilitatea tehnica de a-l fabrica sau daca implica un nivel de costuri nerentabil.
Urmeaza nenumarate simulari pe computer referitoare la comportamentul rutier, corectari ale formei aerodinamice, simulari de impact... Abia pe urma se fabrica un prototip, dupa aceea o serie limitata, supusa de aceasta data testelor reale de drum, anduranta, din nou impact...
In paralel cu toate acestea se desfasoara studii de piata menite sa stabileasca in ce masura modelul raspunde cerintelor viitorilor clienti, se fac sondaje, focus grupuri...
La o masina nu lucreaza un singur om, nici macar la forma caroseriei. Sunt implicati zeci, poate sute de oameni, grupati in departamente specializate, unii se ocupa de ergonomie, altii de mecanica, altii de marketing. Mi-e greu sa cred ca un desen pe o foaie valoreaza prea mult, cateodata designerii se inspira dupa vreo idee, un colt de semnalizator sau mai stiu eu ce, dar ei lucreaza cu o lista foarte clara de cerinte si nu-si permit abateri prea mari. Oricum, exista sefi de proiecte sau subproiecte care decid in final modificarile si le fundamenteaza la randul lor in fata sefilor lor. Cine crede ca vine producatorul pe la tine pe acasa si te cauta sa-ti dea 1000 de lei pentru 3 foi dintr-un bloc de desen cam viseaza.