Curioasa betoniera.
Mi a placut precizarea cu greutatea pe osie.
In Romania este depasita in mod regulat aceasta norma in raport cu tipul drumului.
Intr-adevar, asa este. Daca este, insa, sa discutam pur teoretic, la noi normativele de drumuri sunt facute altfel (conteaza atat masa maxima autorizata, masa pe osie cat si frecventa traficului). Iar o cifa de 9 mc plina este OK pentru orice drum national, judetean, etc (conform Ordinului MT nr.1959 din 5 decembrie 2002). In caz practic, problemele apar la basculante (mai ales) si la camioane, care, de cele mai multe ori, sunt incarcate peste limita maxima admisa (de aia si stau baietii de la ISCTR cu cantarul si-i verifica). La cife, e mai greu sa o supraincarci (ca da pe-afara).
La americani, lucrurile stau altfel. Din cauza ca au multe drumuri (si mai ales poduri) nemodernizate sau care si-au depasit durata de viata (da, se intampla si la ei), in foarte multe state, masa maxima autorizata pe osie este mult mai mica decat in Europa. In plus, masa maxima autorizata se calculeaza dupa o formula complicata, care tine cont de numarul de osii si de distanta dintre osii si/sau grupuri de osii (in cazul puntilor tandem, de exemplu). De unde si concluzia ca, la astia, tre' sa ai macar un colegiu si un bac luat pe bune ca sa poti sa conduci un camion si sa-ti calculezi masa maxima autorizata (de exemplu, in New York:
https://www.dot.ny.gov/nypermits/repository/perm71b.pdf - in Nevada e mai simplu, de exemplu). De aceea, aceleasi utilaje care la noi ar avea 3-4 osii, la ei pot avea 5-7 osii (cu osii ajutatoare, care se ridica atunci cand autovehiculul nu este incarcat). Asa cum spuneam mai devreme, o astfel de cifa, in Europa ar avea 4 punti (nu 7). La fel si la automacarale, de exemplu Grove TM800:
http://vitrinacumachete.wordpress.com/2014/01/24/macheta-automacara-grove-tm800-scara-155/ putea fi montata pe un sasiu 8x4 pentru anumite state din SUa si pentru alte tari sau 12x6 in majoritatea statelor SUA.