Vroiam de ceva vreme deschid acest subiect , am aflat mai de mult dar nu exista informatii bogate in acest sens . Mi se pare o pagina fascinata din istoria idustriei noastre auto , de automobilul proiectat de Aurel Persu stie cred mai multa lume , insa de acesta din urma , produs la Uzinele Malaxa sunt mult mai putine date . In textele referitoare la masina, se spune ca dupa razboi , linia de productie ar fi fost mutata in Rusia Nu am avut timp sa caut informatii in acest sens insa in putinul timp alocat nu am gasit informatii relevante ( or fi in rusa ..si atunci ..ne trebuie traducator :-) ) O sa postez mai jos textul si imaginea care de regula insotesc acest subiect , am preluat de pe " automobileromanesti.ro , dar si din alte surse, informatia este similara . Deoarece sutem o comunitate pasionata de masini , indiferent de scara ..chiar si 1:1 , ma gandesc ca poate mai exista si alti membrii cu alte informatii , care ar putea sa fie impartasite :-)
" Malaxa a fost un automobil românesc construit în 1945 la Reºiþa în fabricile industriaºului român Nicolae Malaxa, al cãrui nume îl poartã. Proiectul autoturismului aparþine unu grup de ingineri ºi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. ºi Malaxa din Bucureºti ºi IAR din Braºov, conduºi de ing. Petre Carp.
Maºina avea un motor cu 3 cilindri în stea, cu rãcire forþatã cu aer, capabil sã dezvolte 30 CP. Soluþia constructivã era "totul în spate", motorul formând un tot cu diferenþialul ºi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg iar ansamblul cu diferenþialul ºi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura rãcirea motorului, între plafon ºi acoperiº era lãsat un spaþiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faþã, de deasupra parbrizului ºi era canalizat prin acoperiºul cu pereþi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.
Malaxa oferea un nivel înalt de confort ºi putea transporta pânã la ºase persoane. Caroseria avea o formã aerodinamicã, foarte elegantã, cu portbagajul în partea din faþã, sub capotã, unde se afla ºi roata de rezervã. Prinderea caroseriei pe ºasiu se fãcea prin tampoane de cauciuc. Viteza maximã era de 120 km/h si un consum de benzinã de 10 l/100 km.
Producþia ei a fost opritã când sovieticii au decis sã mute linia de asamblare în U.R.S.S., dupã ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa ºi a rãmas impresionat de performanþele acestuia. "