Autor Subiect: "1973 ..." (constructia)  (Citit de 8558 ori)

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
"1973 ..." (constructia)
« : 03/24/09*, 23 »
"1973 …"

De ce "1973 ..."?
Asa mi s-a parut mai frumos, mai scurt si mai usor de tinut minte.

Initial ma gandisem sa vin pe forum cu diorama cand este gata dar, nestiind cand este gata, am zis ca, poate, este mai elegant sa incep cu inceputul prezentand etapele constructive.

Asa cum spuneam nu sunt un colectionar de modele auto desi am cateva pe care le-am cautat in mod special deoarece au insemnat oarece in viata mea.
Restul, nu prea multe, au alte destinatii.

Reluam

"1973 …"

Fiind pe un forum de auto nu era sa fac o diorama CF desi nimeni nu este perfect.

Subiectul ramane sa-l descoperim impreuna mai spre sfarsitul lucrului.
Ce va pot spune acuma este ca "1973 …" este compusa din ... trei diorame cu dimensiuni maxime de 50 x 50 cm ce pot fi prezentate si independent.

Prima, care urmeaza mai jos, are dimensiunile in plan de 42 x 46 cm iar pe inaltime … nu am masurat inca.
Trebuie sa reprezinte un ac de par al unui drum asfaltat, o portiune dintr-o proba speciala de raliu.

Materialele folosite sunt comune: carton gofrat dublu strat(folosit la ambalarea parbrizelor auto), carton gofrat simplu strat (din cutii de pitza), polistiren extrudat de 3 si 20 mm grosime, hartie de ziar, servetele de masa din hartie, la nevoie merge si hartie igienica, nefolosita, adeziv pentru parchet – are avantajul ca ramane transparent dupa uscare, pigmenti de tip tempera, vopsea lavabila alba pentru constructii, hartie adeziva pentru mascare, nisip pentru acvarii, crengute pentru pom(i), iarba artificiala de la Noch, bicarbonat de sodiu alimentar, TPF (tepuse pentru frigarui) si … cam atata.
Daca am uitat ceva adaugam pe parcurs.

Scule si instrumente: cutter, pensule diferite, liniar, echer, creion, spirale de diferite diametre, smirghel de diferite granulatii, recipienti pentru preparat adezivi si vopsele …



Fiind o sosea, de fapt un drum cu sens unic, am inceput prin a trasa si a face un sablon al traseului.
De mare ajutor a fost un Ford Escort RS Cosworth BB folosit pe post de catar in recunoasterea traseului.



Dupa stabilirea aproximativa a traseului si determinarea dimensiunilor maximale ale dioramei am trecut cu mic cu mare la confectionarea cutiei, adica eu si cu mine.
Cartonul gofrat dublu strat este excelent pentru asa ceva. Si mai bun era cel triplu strat dar … de unde?



Pe fundul cutiei am fixat pozitia soselei si am stabilit cotele de nivel ca … uitai sa zic, nu este pe plat, este in urcare sau coborare, depinde de unde privesti.
Grija mare la viraj, chiar daca este in ac de par, trebuie sa fie puti suprainaltat exteriorul.
Bun, o sa spuneti, daca ai suprainaltat exteriorul atunci trebuie sa faci soseaua concava.
Da, asa ar trebui dar nu mi-am batut capul cu asta.



Am lipit cu aracet laturile cutiei dioramei stabilind maximele si minimele peretilor in functie de declivitatea drumului.
In poza anterioara ca si in urmatoarea, normal nu, se vad marcate cotele de nivel ale diferitelor sectiuni ale drumului.
Nu am plecat de pe fundul cutiei ci am pornit de la cota +3 cm urcand, nu foarte abrupt, avand in vedere lungimea traseului, pana la cota +8 cm.
Promit sa calculez panta cand fixez soseaua.



Urmatorul pas … croirea, debitarea si fixarea suportilor soselei in functie de cota de nivel stabilita. In aliniament suportii sunt dreptunghiulari iar in portiunea de curba trapez dreptunghic cu baza mica la interiorul curbei ca sa rezulte suprainaltarea.



In finalul etapei de lucru am asezat sablonul soselei pe suporti sa vad cum arata si am agrementat totul cu doua BB. Unu-l stiti al doilea fiind un Porsche 911.



Urmeaza rigidizarea suportilor soselei cu bucati de carton gofrat si polistiren extrudat dupa care trecem la etapa a doua.

Cum am noutati dau de veste.

p.s.Nu va luati de masini ca nu or sa fie astea dar sunt singurele la atelier ...
« Ultima Modificare: 04/08/09*, 20 de LDH »
Toate cele bune,

LDH

dorin_cdg

  • Vizitator
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #1 : 03/24/09*, 23 »
Astept cu interes rezultatul final  ;D (bineinteles si toate etapele construirii)

Offline Oleco Motors

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 2.191
  • Gen: Bărbat
  • Colectionar si constructor handmade de machete
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #2 : 03/24/09*, 23 »
Ai uitat sa spui la ce scara faci dioarama. Inclin sa cred ca machetele sunt 1/43 deci si dioarama trebuie sa aibe multe detalii. Daca vei avea si dealuri, poti sa folosesti spuma (pentru usi si ferestre).
Este usoara si se intareste in timp. Se remodeleaza usor dar fara sa bagi mana sau degetele.

Bafta si sunt curios de rezultatul final  :D

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #3 : 03/24/09*, 23 »
Astept cu interes rezultatul final  ;D

Si eu  ::)

Citat din: OLECO2007
Ai uitat sa spui la ce scara faci dioarama. Inclin sa cred ca machetele sunt 1/43 deci si dioarama trebuie sa aibe multe detalii. Daca vei avea si dealuri, poti sa folosesti spuma (pentru usi si ferestre).
Este usoara si se intareste in timp. Se remodeleaza usor dar fara sa bagi mana sau degetele

Da, uitai, scuze.

Este 1/43.

Cat priveste spuma poliuretanica mi se pare un material greu de modelat si mai ales greu de manipulat. Grija, grija si iar grija cu el.
Flosesc polistiren extrudat, hartie de ziar, servetele sau hartie igienica, ipsos de modelaj, polistrol (adeziv pentru polistiren), adeziv pentru gresie si faianta, granule din polistiren, plasa de tantari sau pentru constructii, din PVC, carton gofrat in functie de tema si/sau complexitate.
Toate cele bune,

LDH

Offline Oleco Motors

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 2.191
  • Gen: Bărbat
  • Colectionar si constructor handmade de machete
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #4 : 03/24/09*, 23 »
Cineva imi spunea de scrobeala pentru rufe. Folosea faina inainte de intarire. Personal nu am incercat dar am vazut o diorama draguta la el.
Mai folosea "ciment" pentru ghips (pentru proteze)... tipul era doctor estetician si avea de unde sa procure toate cele...

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #5 : 03/25/09*, 23 »
Da, materialele ce pot fi utilizate sunt multe dar cel mai bine este sa lucrezi cu ce te-ai obisnuit, nu neaparat ce merge mai repede.


1973 …/II

Rigidizarea suportilor drumului facuta am trecut la realizarea infrastructurii acestuia din carton gofrat din cutie de pitza, deh mai manaca omul si de ce sa arunce ambalajul ca poate trebuie.
Cutia cam mica pentru dimensiunile soselei.
Data viitoare comand o pitza maxima ca medie nu face fata nevoilor modelistice.
Asa stand lucrurile a trebuit sa prelungesc infra si sa fac lipitura cu banda adeziva din hartie.
Nu puteau lipsi de la sedinta foto cele doua BB …



Asfalul, imitatia de asfalt, am trasata-o si taiat-o din polistiren extrudat de 3 mm grosime, polistiren folosit ca suport pentru parchetul laminat.
De lipit l-am lipit cu Moment, adeziv pentru parchet.
Nu va mai spun de BB-uri ca deja ne-am obisnuit cu prezenta lor

   

Dupa cum se observa din fotografii marginile cutiei au fost taiate dupa curbe aleatorii dar tinand cont de panta drumului si eventualele forme de relief ce-l marginesc, un debleu in partea de sus si un rambleu jos.

Urmatorul pas construirea stalpilor din zidarie de piatra ce vor foma parapetul drumului in zonele periculoase.
Executati la scara din polistiren extrudat si asezate pentru o prima imagine.



Tot din polistiren extrudat am realizat, cu ajutorul cutterului, doua stanci ce vor face parte din peisaj ca doar suntem la munte.
Stalpii balustradei de protectie au fost gravati in negativ pentru evidentierea pietrei zidite.
Vopsire primara cu negru mat chiar daca in poze stralucesc.
Legatura dintre stalpi cu bare din lemn TPF vopsit in verde inchis.
Parca s-a schimbat putin imaginea



O imagine mai de detaliu, cred eu, pentru stanci si stalpii parapetului.



Pasul urmator, pentru astazi, a fost pregatirea suportului reliefului.
Materie prima … ziare. Mai excat bucati de ziar facute ghemotoac cu care am umplut golurile dintre sosea si marginile cutiei precum si insula.
Nu este nevoie de aracet pentru fixare, stau bine intepenite.




Pana la episodul urmator

Toate cele bune



Toate cele bune,

LDH

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #6 : 03/27/09*, 00 »


Buna … dimineata!

Desi ziua la atelier s-a incheiat destul de tarziu, ca dovada ora la care scriu pe forum, nu-mi pare rau deoarece am avut ocazia sa cunosc pe cineva pasionat de machetele auto si nu numai.

Revenim la "1973 …" cu ce s-a mai lucrat intre timp.

"1973 ..."/III

Incheiasem prin a va arata primul pas in realizarea reliefului.

Umplutura de cocoloase din ziar a fost acoperita … tot cu ziare dar data aceasta rupte in fisii, muiate in aracet si suprapuse cam o treime. Asezarea cam ca solzii de peste.
Straturi totale trei.
In mod normal trebuie lasat un timp de uscare intre straturi de 24 ore ca aracetul sa se intareasca foarte bine iar umiditatea din hartie sa tinda spre zero.
Uscarea se face departe de sursele de caldura.

Deoarece eu lucrez anormal am pus cele trei straturi unul dupa altul dupa care am lasat la uscat cutia cu ziare.



Dupa uscarea completa, cam dupa doua zile de asteptare, am adaugat un strat de hartie igienica, rupta fasii, asezata solzi cu suprapunerea fasiilor la 1/3 (aproximativ) din suprafata.
Inca o zi pentru uscare dupa care a urmat vopsirea in culoarea predominanta – maro, nici prea deschis, nici prea inchis.



Uitai sa mentioneza ca daca tot am lucrat cu aracet am aplicat un strat (amorsa, grund sau cum vreti sa-i spuneti) pe polistirenul extrudat de 3 mm grosime, viitoarea sosea asfaltata.
Mai bine nu dadeam.
Am crezut ca este ok dar s-a dovedit contrarul insa toate la timpul lor.

Voseaua aplicata, lavabila colorata cu pigment tempera, are uscare destul de rapida astfel incat, in aceiasi zi, mi-am permis sa fac mai multe operatii.

Aplicarea de vopsea neagra in zonele unde se vor vedea oarece urme de pietre, mai bine spus stanca, in afara celeor facute din polistiren si retusarea negrului pe stancile existente albite de aracet.



Accente cu tonuri de gri si alb pentru evidentierea partilor stancoase ale reliefului.
Vopseaua se aplica cu pensula mai mult uscata decat umeda.




 ;)

« Ultima Modificare: 03/27/09*, 00 de LDH »
Toate cele bune,

LDH

Offline Alex230

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 2.165
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #7 : 03/27/09*, 00 »
Pfuiii ,tot respectul domnule LDH ,foarte frumoasa diorama! :)
Ce poti face cu niste bucati de carton :) Mi-as face si mie pt 1/18 ,doar ca e nevoie ,pe langa munca depusa si talent ,si de spatiu :)
Inca o data felicitarile mele ,poate cea mai interesanta diorama la 1/43 de pe forum.

Offline Oleco Motors

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 2.191
  • Gen: Bărbat
  • Colectionar si constructor handmade de machete
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #8 : 03/27/09*, 02 »
Pana acum imi place dar vreau sa te intreb ceva: sper ca stalpii de delimitare nu-i "plantezi" pe marginea drumului, ci in afara lui. Dupa parerea mea, mi se par cam mari si cred ca erau potriviti acolo unde delimiteaza drumul de o prapastie, nu de un deal sau teren plan.
Facand un exercitiu de imaginatie, eu cred ca mai rau busesti masinile decat sa le opresti in caz de derapaj necontrolat. Am vazut la unele concursuri de makadam ca la curbe periculoase se foloseau asa zise saltele de cauciuc (vopsite alb/rosu), care absorbeau socul in caz de dreapaj si repuneau masina in siguranta pe traseu.

Daca vrei sa faci pietris poti sa folosesti zahar iar nisip, faci din malai (ungi portiunea dorita cu aracet si presari nisip sau pietris).  ;)

Spor in continuare!  :D ;)

Offline andyned

  • Junior Member
  • **
  • Mesaje postate: 456
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #9 : 03/27/09*, 03 »
Stalpii nu sunt mari deloc. Daca ai umblat pe "drumuri de munte" sigur ai vazut stalpi precum cei propusi de LDH. Eu am Cheile Bicazului aproape si stiu ce vorbesc.

Offline Oleco Motors

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 2.191
  • Gen: Bărbat
  • Colectionar si constructor handmade de machete
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #10 : 03/27/09*, 07 »
Am spus cum mi se pare mie
citez "Dupa parerea mea, mi se par cam mari"

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #11 : 03/27/09*, 08 »


Buna dimineata!

Multumesc pentru aprecieri si sfaturi.
Am sa continui sa prezint realizarea dioramei pas cu pas.
Daca sunt intrebari legate de executie va stau la dispozitie.

Pe rand,

Stalpii nu sunt mari chiar sunt mici din considerente de imagine.
Daca-i faceam la scara, ma refer la inaltime, obturau "vederea" la fotografiere.
Uneori trebuie facute si compromisuri.
Nu o sa bage nimeni de seama iar daca cineva incearca sa "numere nituri" ii dau ca exemplu drumul de la Cheia la Cabana Rosu unde, dupa asfaltari si reasfaltari, peticiri si refaceri de drum, stalpii vechi din zidarie de piatra daca ajung la 50 cm inaltime sunt un "varf de munte" sau Valea Jiului sau Pasul Oituz sau unele portiuni de pe serpentinele Predeal - Brasov sau ... multe alte exemple.
In concluzie consideram ca drumul, chiar daca o sa aibe oarece fisuri, a tot fost refacut si in loc sa se scoata asfaltul vechi s-a turnat peste el ca sa nu mai spunem ca initial drumul era cu macadam, apoi piatra cubica si la urma asfalt.
Sper sa nu faca nimeni sapaturi arheologice ;D

Stalpii vor fi montati la marginea asfaltului chiar daca exista acostament uneori sunt montati direct pe asfalt.

Parapetul nu este pentru a evita busiturile si nici pentru a evita o eventuala "cadere" in prapastie.
Toata lumea a vazut ca atunci cand o masina lansata cu viteza vrea sa rupa, rupe, aproape orice este pe marginea drumului: parapet din beton, din lemn, combinatii zidarie cu lemn, glisiere etc.
Cat priveste amortizarea socurilor nu prea se folosesc materiale, anvelope, baloti de paie si mai stiu eu ce, in probele speciale de raliu. Foarte, foarte rar altfel o proba speciala ar fi marginita de la cap la coada.

Pietris, asa cum scriam in deschiderea articolului, o sa fie cel de acvariu daca nu ma razgandesc si "bag" macadam, nu pietris, de la Noch. Cred ca a doua varianta este castigatoare.

Toate cele bune,

LDH

Offline Stefan

  • IERTAND, TE IERTI PE TINE
  • Super-Hero Member
  • ******
  • Mesaje postate: 13.950
  • Gen: Bărbat
  • Sa nu dispretuiesti ce nu intelegi.
    • Miniauto
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #12 : 03/27/09*, 09 »
Buna … dimineata!

Desi ziua la atelier s-a incheiat destul de tarziu, ca dovada ora la care scriu pe forum, nu-mi pare rau deoarece am avut ocazia sa cunosc pe cineva pasionat de machetele auto si nu numai.
...........

ce ciudat ... si mie mi s-a intamplat exact acelasi lucru !  :o 8) :D ;D

Ne-am  adunat  aici  ca  sa fim  mai  multi:  Forum  Miniauto
Cumpar cu prioritate: VW T1, Matiz, , dricuri, super- si hypercars

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #13 : 03/27/09*, 09 »


ce ciudat ... si mie mi s-a intamplat exact acelasi lucru !  :o 8) :D ;D

 ;D

Ce se poate face cu un BB la "prima interventie", adica din ciclul "Ce poti face cand nu ai ce face"  8)

   

Interventia este minora iar pentru ceva ca sa arate cu adevarat bine ar fi trebuit indepartate colantele (oribilee!!!), inlocuite rotile (oribilee!!!), umblat la faruri, semnalizatoare, grila fata, stopuri si alte mici interventii, redecorata masina si apoi inoroita.

Totusi ramane ca un bun exercitiu

Toate cele bune,

LDH

Offline LDH

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 1.154
  • Gen: Bărbat
Rãspuns: "1973 ..."
« Răspuns #14 : 03/27/09*, 23 »





"1973 …"/IV

Cea mai interesanta etapa de pana acuma pare a fi realizarea asfaltului.
Daca va aduceti aminte asfaltul este din polistiren extrudat de 3 mm pe care am aplicat o amorsa de aracet in primul rand ca sa-i schimb culoarea ca prea era verde.
Mare gresala.
La vopsirea cu gri am avut surpriza ca vopseaua sa nu se aseze asa cum as fi vrut eu.
Bun ar fi fost un aerograf dar nu merge.
Vopsea lavabila destul de groasa.
Culoare gri.
Ce chin si cu griul asta pana sa ajung la o nuanta cat de cat satisfacatoare.

Dupa primul strat tot asafaltuil meu arata ca un veritabil drum de macadam vazut de la vreo 20 de metri altitudine. Plin de dare care mai de care mai interesanta si fara nicio legatura cu diorama.

Simrghel fin, reluare vopsire, acelasi rezultat dezamagitor.

Catar fiind nu am abandonat ideea de a aplica vopsea lavabila cu pensula dar am schimbat metoda si pensula.
Una cu parul mai teapan si aplicare prin tamponare.

Dupa uscare placandu-mi ce a iesit si m-am felicitat ca nu era nimeni in jur sa ma incurajeze.



Bucuros nevoie mare a urmat o sedinta foto din diferite unghiuri ca sa vad cum se vede masina pe drum.

       

Nu am uitat de crapaturi. Au fost facute inainte de fotografiile de mai sus.
O incercare timida in amonte.
Placut ce a iesit.
Facut cateva in plus.
Ma gandeam sa aplic pe asfalt si niste plombe cu alta culoare dar nu mergeau cu fisurile.
Cum fisurile nu le mai puteam inchide ca soseaua nu este cutting mat am ramas cu ele si am renuntat la plombe.
Cum se vede?
Eu zic ca bine si dau o nota aparte soselei.







Toate cele bune,

LDH