Dacia 1300

Norev | 1972

Trebuie să consemnăm încă o apariție a unui model de automobil românesc la scara 1/18. De această dată este vorba de clasica Dacia 1300, o mașină care încă nu beneficia de o reproducere la această scară.

În ultimii ani am văzut mai multe machete la scara 1/18 ale unor mașini românești, unele bazate pe machete ale unor modele similare, altele ca proiecte de sine stătătoare. Cu siguranță, toate sunt binevenite pentru pasionații și colecționarii de la noi. Magazinul local Autoart.ro a realizat nu mai puțin de 4 astfel de proiecte. Primul, bazat pe modelul Renault 8 Major de la Solido, s-a concretizat în macheta Dacia 1100 (în 2021). Au urmat apoi alte 2 inițiative, în colaborare cu Triple9: Dacia 1310 și Oltcit Club (ambele în 2022), machete proiectate practic de la zero. În fine, acum (la sfârșitul lui 2023) o Dacia 1300, un model bazat pe macheta de Renault 12 de la Norev, la rândul ei o reluare a unui mai vechi proiect Solido (Renault 12 Gordini, apărut în 2006). Celelalte machete de mașini românești la această scară mai sunt o Dacia Duster de la Solido și un ARO 244 de la Aurora Models, pe care însă n-am avut ocazia să le văd.



Pe de altă parte, la scară mai mică (1/43, 1/24), oferta abundă în felurite modele de Dacia și alte mărci locale, și asta de mai bine de 10 ani.  O vreme, la scara 1/18 ne-am consolat cu modelele similare de Renault 8 și Reanult 12 ale diverșilor producători (Solido, Otto) –  am amintit asta în câteva fotografii dintr-un articol mai vechi. În fine, n-ar trebui să uităm de „celebrele” machete de revistă la scara 1/8, Dacia 1300 și Aro 240, care au ținut capul de afiș printre pasionați mai mulți ani la rând.



Dacia 1300 de la Norev are la origine, așa cum spuneam, macheta de Renault 12 lansată de Solido în variantă Gordini încă din 2006. Ulterior, Solido a mai produs și un Renault 12 TS, o mașină aproape identică cu Dacia 1300. Mai târziu proiectul a fost preluat de Norev, care a scos pe aceeași matriță de caroserie mai multe variante de culoare. Logic, a urmat și această Dacia 1300, comandată special de Autoart.ro și fabricată într-o serie redusă de 1002 exemplare. Față de varianta Norev, distribuitorul ne asigură că are 6 piese noi – volanul, calandrul cu sigla UAP, jantele și capacele de jante, lămpile de poziție laterale și bara de protecție față. La acestea se adaugă înscrisurile “UAP” și „Dacia 1300” de pe caroserie și logo-urile de pe volan și bord și, bineînțeles, plăcuțele de înmatriculare românești specifice perioadei. Capacele de roți sunt detașabile, iar jantele sunt și ele reproduse fidel pe dedesubt, chiar dacă nu sunt în mod normal vizibile. Distribuitorul Autoart.ro ne mai anunță că o parte din modificările care au presupus transformarea unui Reanult 12 în Dacia 1300 vor fi preluate și pe o serie foarte limitată Renault 12 de la Norev. E vorba, probabil, de jante și capace pentru un model de poliție.



Chiar dacă e vorba de o matriță destul de veche, macheta are farmec și este o Dacie veritabilă, o reproducere a unei variante ce a fost fabricată între anii 1969 – 1972. Despre istoria celei mai de succes mărci românești de autoturisme am mai relatat în articolele anterioare, așa că ne rezumăm de astă dată doar la câteva comparații fotografice. Ediția limitată o va face probabil valoroasă în viitor, așa că… n-o ratați, mai ales dacă iubiți mașinile autohtone clasice.


Renault 12 Gordini 1/18 Solido (stânga), prima machetă la această scară a unei versiuni a mașinii care avea să fie baza proiectului Dacia 1300.


Renault 12 Estate 1/18 Otto (sus), probabil cea mai reușită variantă a unui model Renault 12 la această scară


Dacia 1300 (IXO) la scara 1/8 (sus), Dacia 1300 (Norev la scara 1/18 (jos)


Dacia 1300 (Norev) la scara 1/18 (sus) și Dacia 1310 (Triple 9) la aceeași scară (prototip), două proiecte Autoart.ro


Dacia 1300 (Norev) la scara 1/18 (sus) și Dacia 1310 (Triple 9) la aceeași scară, două proiecte Autoart.ro


4 proiecte de machete de automobile românești la scara 1/18 realizate în colaborare cu (și la inițiativa) Autoart.ro: Dacia 1100 (Solido), Dacia 1310 (Triple 9), Oltcit Club (Triple 9), Dacia 1300 (Norev)

Pin It on Pinterest