Dacia 1100

interviu

În contextul apariției machetei automobilului Dacia 1100 la scara 1/18, am aflat că modelul în miniatură reproduce un exemplar real, deținut de un român: Cristi Luca, un pasionat colecționar de mașini de epocă, machete și jucării. Am stat puțin de vorbă cu el despre istoria acestei Dacia, despre machete și mașini.

Miniauto.ro: Cristi, îmi amintesc că am mers alături de tine în această mașină cu ocazia evenimentului ”Fabricat în România”, organizat de Retromobil, în august 2015. De când se află în proprietatea ta? 

Cristi Luca: Am achiziționat mașina în 2007 de la Bogdan Coconoiu, pe atunci președinte al Retromobil.

Miniauto.ro: A trecut prin multe mâini până să ajungă în posesia ta?

Cristi Luca: Sunt doar al treilea ei proprietar. A fost cumpărată în iunie 1969 de o doamnă pe nume Manolescu. La Bogdan se afla din 2005.

Miniauto.ro: A ținut-o puțin. În ce condiții ai achiziționat-o? E prea mult dacă te rog să ne spui prețul?

Cristi Luca: Știu că Bogdan urmărea la acea vreme să cumpere un Aero și avea nevoie de bani. Așa că am profitat de ocazie și a acceptat tranzacția. Nu fac un secret din asta, am plătit 1.500 de euro. Trei hârtii de 500 de euro (râde). Și asta într-o perioadă în care astfel de prețuri pentru un automobil românesc erau rare. Adică a costat destul de mult.

Miniauto.ro: Mașina are un număr de înmatriculare ilustrativ pentru originile ei. Cum s-a ajuns la el?

Cristi Luca: În 1969, înmatricularea s-a făcut ”la rând”, mașina primind numărul preluat de machetă, cu 5-B. A rezistat până la schimbarea sistemului din anul 2000. Numărul actual, desemnând anul fabricației și inițialele uzinei, a fost rezervat de Bogdan. Se putea face asta contra unei taxe plătite anual.

Miniauto.ro: Din poziția de pasager am remarcat că n-ai ezitat deloc să ataci destul de direct porțiunile de drum cu denivelări. Cum se prezintă mașina azi, după mai bine de 50 de ani de existență?

Cristi Luca: Având în vedere că a parcurs doar puțin peste 46.000 de kilometri și a fost întreținută exemplar, se prezintă foarte bine. Singurele intervenții au vizat schimbarea filtrului de aer, a lichidului de frână și a garniturilor de la etriere. Doamna Manolescu, primul proprietar, a notat cu meticulozitate într-un carnețel toate cursele și evenimentele majore din viața mașinii. Apar acolo inclusiv date și ore la care a fost alimentată cu combustibil. Acel carnețel există și azi se află în posesia mea.



Miniauto.ro: Are mașina ceva special?

Cristi Luca: Din 40.000 de kituri aduse în țară de la Renault au fost asamblate 37.542. Celelalte au fost vândute prin rețeaua IDMS ca piese de schimb sau au acoperit necesarul derivat din perioada de garanție. Kiturile nu conțineau bateria, livrată de Acumulatorul, iar imediat după debutul fabricației au început să fie instalate anvelope autohtone Victoria. Mașina a primit anvelopele românești, însă au fost schimbate de Bogdan. Acum, este dotată cu Firestone, care păstrează caracteristicile corecte – 145 R 15. Altfel, este o mașină de serie, fără nimic special. Dacă despre Dacia 1100 din 1969 se poate spune așa ceva… (râde din nou).

Miniauto.ro: Hai să trecem, te rog, la machetă… Cum s-a născut ideea realizării ei?

Cristi Luca: La macheta 1:18 Dacia 1100 s-a ajuns de la… macheta 1:8 Dacia 1300! Vlad, proprietarul Autoart.ro mi-a fost furnizor pentru trei seturi kit Dacia 1300 scara 1:8. Asta a implicat mai multe întâlniri cu el. Pe parcursul lor, a avansat această idee, ca mașina mea să constituie model pentru o replică la scara 1:18. Am fost de acord și așa a început totul.

Miniauto.ro: Când se întâmpla asta?

Cristi Luca: Undeva la mijlocul lui 2020, înainte de a se cunoaște ce modele vor fi cuprinse în seria Automobile de neuitat.

 Miniauto.ro: Cum au decurs concret lucrurile?

Cristi Luca: Motorul a fost Vlad. Eu îi trimiteam pozele însoțite de specificații iar el le expedia mai departe către producător. Au existat numeroase sesiuni de astfel de comunicări până ce am reușit să definim toate caracteristicile necesare, de la lățimea și înălțimea anvelopelor la capacele roților. Față de matrițele de la care s-a plecat, cele care au dat formele machetei R8 (n.r. se referă la modelul Renault 8 Gordini la scara 1:18 apărut în 2001), au fost modificate o sumedenie de elemente – semnale laterale, lămpi poziție, bord, volan. Farurile, deși un pic supradimensionate, au fost și ele restilizate. A rămas, din păcate, ornamentul din lungul caroseriei, nespecific modelului real. Evident, motivul l-a reprezentat costul ridicat pentru operarea corecției.



Miniauto.ro: Pe o scară de la unu la zece, ce notă ai acorda machetei din perspectiva corespondenței cu mașina?

Cristi Luca: Opt spre nouă. Fără ezitare.

 Miniauto.ro: Ce te încântă cel mai mult la machetă?

Cristi Luca: Faptul că Solido a reușit să reproducă modul de deschidere al portierelor. Un mare plus față de macheta R8. De asemenea, îmi place felul în care au ieșit roțile.

 Miniauto.ro: Ce nu se potrivește întocmai?

Cristi Luca: Culoarea este o idee mai deschisă. Sigur, pentru producător specificația ”alb 40” nu înseamnă nimic și prin fotografii redate la computer este aproape imposibil să distingi nuanța exactă. Apoi, la modelele din 1969, tapițeria era fie neagră, fie vișinie. Cu toate că la mașina mea tapițeria este neagră, am convenit cu Vlad ca pentru machetă să mergem pe vișiniu. O chestie asumată, la fel ca păstrarea ornamentului lateral.

 Miniauto.ro: Știu că ai o colecție impresionantă. Spune, te rog, câteva cuvinte legate de ea…

Cristi Luca: Are în componență machete la toate scările. În egală măsură, am adunat diverse piese cu valoare istorică: insigne, afișe, plăcuțe cu numere de înmatriculare. Și… mașini la scara 1:1.



Miniauto.ro: Rămânând la machete, cam câte exemplare ai și cum le păstrezi?

Cristi Luca: Să tot fie circa 2.000, parte din ele datând din anii ’70. Mai bine de jumătate și-au găsit locul în vitrine special amenajate. Restul, așa cum probabil se întâmplă în cazul multor colecționari, sunt ținute în cutii și, mai rău, în rafturi neprotejate de praf. În acord cu posibilitățile.

Miniauto.ro: Mai ții minte care a fost prima machetă din colecție?

Cristi Luca: Evident! La vârsta de patru ani am primit un Ferrari 512 P scara 1:20 fabricat de Edison Giocattoli.

Miniauto.ro: Ai pomenit de mașinile scara 1:1. Ai o marcă preferată?

Cristi Luca: Sunt pasionat de Alfa Romeo și de modelele autohtone. Asta nu m-a împiedicat să am de-a lungul timpului mai multe mărci – Fiat, Mercedes sau Lada. Au trecut prin garajul meu vreo zece mașini, toate de colecție. În prezent, am rămas cu patru: Dacia 1100 din 1969, Dacia 1300 din 1972, Alfa Romeo Giulietta din 1958, Audi 80 Sport din 1990.

 Miniauto.ro: Cu câte din ele mergi și la care ții cel mai mult?

Cristi Luca: Le folosesc pe toate. Mai puțin utilizate sunt Dacia 1100 și Alfa. Dacia 1300 are un loc aparte în sufletul meu.




Text și foto: Miniauto.ro

Pin It on Pinterest