Așa a început totul...

Cole Hydra Husky 36/40 TSC | NZG

Activitățile de șantier sunt, de cele mai multe ori, ignorate de publicul nespecialist și sunt judecate, de regulă, după gradul de disconfort prin care afectează comunitățile în mijlocul cărora se desfășoară. Însă în spatele panourilor de protecție se derulează acțiuni care presupun un volum de muncă impresionant. Nu mai puțin impresionante sunt utilajele implicate, care domină peisajul de lucru prin forța și dimensiunile lor, așa cum este cazul și acestei macarale Coles Hydra Husky, reprodusă de NZG la scara 1:55.

Pentru că există un început pentru orice, voi începe cu începutul, cu prima mea machetă. Lucrul acesta se întampla acum vreo 30 de ani când, într-o după-amiază mohorâtă de toamnă-iarnă (îmi amintesc și acum că eram acasă, în apartamentul nostru de la etajul cinci, privind pe geam la stolurile de ciori care se întorceau de la “păscut”, zburând jos, aproape încurcându-se în antenele de pe blocul de vizavi), a venit tatăl meu de la serviciu – lucra într-o “intreprindere” de construcții – ținând în mână o cutie galbenă, nu foarte mare, care avea o macara desenată pe ea. Vă dați seama cât am putut fi de curios și cum am urmărit toate gesturile tatălui meu care a scos tacticos macheta din cutie și a potrivit-o în poziție de lucru pe masa din bucătărie. Era pentru prima dată când vedeam o machetă (ca să înțelegeți, pe vremea aceea dacă aveai o «mașinuță de fier», adică un Matchbox, Majorette sauSiku, erai «șmecherul blocului») și am fost cu atât mai impresionat cu cât macaraua avea o înălțime uluitoare (mi se părea mie – aveam doar vreo 6 ani, iar brațul macaralei îmi trecea de brâu, cu prelungitor cu tot).
Acum, după mai bine de 30 de ani, macheta mai există încă (într-o stare destul de bună pentru vârsta ei și pentru vârsta mea de atunci) și, în plus, are și niste surioare: o machetă identică într-o stare foarte bună (“near mint”, cum ar spune englezul) și o machetă similară, însă “îmbrăcată” cu alte haine (vom vedea mai jos despre ce este vorba).

Revenind la machetă, aceasta a fost fabricată de NZG în Germania și reprezintă o macara Coles Hydra Husky RT 36/40 TSC la scara 1:55. 1:55 este un pic atipică și, în afară de «machetele» Siku și machetele NZG de Coles și Grove fabricate până spre sfârșitul anilor ’90, se pare că nu mai există altele la aceeași scară.



Utilajul real

Coles a fost din anii ’50 și până în anii ’80 ai secolului XX unul dintre cei mai mari producători de macarale și automacarale din Europa și nu numai, având principala uzină de producție în Sunderland, Marea Britanie. Macaralele Coles erau prezente în aproape toata lumea, din Europa până în Australia, fiind o prezență frecventă și pe șantierele noastre în perioada comunistă și chiar și după 1989.

Coles Hydra Husky este o macara “de teren”, cu tracțiune și direcție integrală (4x4x4), destinată lucraăilor pe teren accidentat și în locuri înguste. Ea poate ridica o sarcină maximă de 36 de tone și poate urca pante de până la 30 de grade.

Din păcate, acest model este din ce în ce mai greu de întâlnit pe șantiere datorită vârstei sale înaintate. Singurul pe care l-am putut vedea în realitate, acum câțiva ani, a fost pe șantierul de modernizare și extindere a Aeroportului Otopeni (de multe ori l-am văzut lucrând în fața terminalului de sosiri internaționale) și pot să vă spun că este impresionanat (deși din poze nu pare). Roțile au aproape 1,80 metri în diametru!



Macheta

Macheta este ambalată într-o cutie de carton decorată cu un desen al macaralei, fiind protejată la interior, de jur-imprejur, de un carton căptușit cu burete. Macheta vine asamblată în întregime, astfel încât nu necesită niciun fel de asamblare din partea colecționarului. Întreaga machetă este metalică, singurele elemente din plastic fiind jantele și interiorul cabinei macaralei (scaunul operatorului și volanul).

Piesa este în ansamblu bine detaliată, puțin peste standardul machetelor din vremea când a fost produsă. Aripile sunt amprentate, simulând foarte bine tabla antiderapantă, iar la partea din față șasiul este prevăzut cu un inel pentru agățarea cârligului. Grila radiatorului este bine profilată, cu decupaje ce ar fi permis să se vadă motorul, însă acesta nu este reprodus. Compartimentul motor este prevazut cu un filtru de aer montat în exteriorul capotei și cu două țevi de eșapament cromate. Șasiul nu este detaliat, însă acest lucru este specific tuturor machetelor de acest gen fabricate până la sfârșitul anilor ’90. Însă interiorul este destul de detaliat, putându-se distinge scaunul și volanul. Farurile și triplele sunt metalice, turnate odată cu șasiul și sunt vopsite. Jantele sunt din plastic iar pneurile din cauciuc, cu un profil foarte realist.



Direcția este funcțională pe ambele punți, putând simula modurile reale de virare: direcție activă doar pe puntea din față (de obicei la deplasarea pe drumuri asfaltate, la viteze mai mari); virarea ambelor punți, dar în direcții opuse, pentru o rază de virare cât mai mică (atunci când se operează în spații limitate); virare “crab”, cu ambele punți în aceeași directie, ce permite deplasarea în laterală a macaralei (foarte utilă în condiții de șantier).

Calele utilajului în miniatură sunt metalice, la fel și picioarele calelor, care sunt prevăzute cu șurub. Brațul macaralei este telescopic, cu trei segmente, iar ridicarea lui se face cu doicilindri hidraulici vopsiți în culoarea machetei (un lucru extrem de rar pentru machetele din acei ani care aveau, aproape toate, cilindri hidraulici negri) ce sunt încă suficient de fermi pentru a putea susține un timp brațul macaralei la unghi maxim. Brațul macaralei dispune de un prelungitor zăbrelit. Acesta se fixează, atunci când nu este utilizat, cu două cârlige turnate în laterala brațului, iar atunci când este folosit se fixează prin culisare pe două șine turnate în capul brațului. Cârligul este din tipul celor cu un singur fir, pentru sarcini mici, utilizate de obicei cu prelungitorul zăbrelit. Troliul este prevăzut cu o manivelă ca mai toate machetele contemporane acestui Coles Husky.



Miniatura a fost produsă de NZG între anii 1978 și 1983 în culoarea galbenă tipică pentru firma Coles în două versiuni: cu calele vopsite în culoarea machetei sau cu calele nevopsite (zamac brut). La sfârșitul anilor ’80, după ce Coles a fost preluat de producatorul american de macarale și platforme elevatoare Grove, a mai fost produsă o serie redusă a acestei machete, vopsită în culorile Grove.

În ansamblu, macaraua Coles Husky este o machetă foarte frumoasă, detaliată și solidă în același timp, destul de rară datorită vechimii sale și a numărului relativ limitat (se pare) de exemplare. Chiar dacă fabricile Coles nu mai există de foarte mulți ani (chiar și fabrica din Sunderland, pe care am avut marele noroc să o vizitez în 1997, a fost închisă acum mai bine de 10 ani), puteți găsi o întreagă istorie a mărcii Coles, cu o listă cvasicompletă a macaralelor produse, pe site-ul http://colescranes.awardspace.com/Coles.html întreținut de un entuziast fost angajat al uzinelor Coles.



Text și foto: Dan Popa | alte machete

Pin It on Pinterest