Alfa Romeo GTAm
1970 | M4
Alfa Romeo GTAm este o mașină deosebită nu doar datorită rezultatelor pe care le-a realizat pe circuit, ci și pentru că a fost construită de prima divizie motorsport a producătorului italian. Deși agresivă în aspect, Alfa GTAm a reușit să păstreze cu succes trăsăturile frumoasei Alfa GTV 1750, care a stat la originea proiectului.
Alfa Romeo GTAm a fost construită între 1969 și 1971 de Autodelta și alte ateliere private, în aproximativ 40 de exemplare. Deși denumirea sugerează că ar fi fost bazată pe modelul de stradă GTA, în realitate GTAm era mai degrabă similară modelului GTV 1750, oferit în Statele Unite ale Americii. GTAm a fost propulsată de motoare cu patru cilindri în linie de 1985 cmc si mai tarziu de 1999 cmc, ultimul dezvoltând până la 240 de cai putere. Masina a fost utilizată în diverse competiții și curse de anduranță din 1970 până în 1975, dar a mai fost vazută pe circuite și între 1976-1979 și, ulterior. în 1981. A luat startul în peste 100 de evenimente, incluzând Campionatul European de Turisme, cursa de 4 ore de la Monza, Tourist Trophy, cursa de 24 de ore de la Spa Francorchamps, Tour de France sau Nurburgring, înregistrând 11 victorii la general și 12 succese de clasă.
Alfa Romeo GTAm la trofeul Zandvoort în august 1970. Sursa foto: racingsportcars.com
Macheta produsă de M4, un producător entry-level axat în mare parte pe modele Alfa Romeo, poartă culorile Racing Team Transavia Holland și a fost pilotată de olandezul Rob Slotemaker în 1970. M4 a lansat atât versiunea utilizată în cursa de ETCC de la Zandvoort, unde olandezul a obținut locul 5 după ce a pornit de pe locul 13, dar și varianta folosită într-o cursă din campionatul national al Olandei, pe același circuit. Macheta prezentată aici, cu numărul 104, este replica celei din urmă. Deși e mai puțin cunoscut în prezent, Slotemaker a pilotat mașini de curse timp de 20 ani, cu precădere între 1956 și 1979. Olandezul a totalizat 93 de curse, 4 victorii și alte 10 victorii de clasă cu diverse mașini, precum Jaguar C-Type, Porsche 356B, Triumph TRS, Porsche 904 TS, Ford Mustang, BMW 2002 sau Chevrolet Camaro.
În comparație cu multe alte reproduceri M4, GTAm este o realizare mai bună a acestui producător, pornind de la detalii și finisare și încheind cu decalurile, mult mai bune din punct de vedere calitativ. Macheta este bine redusă la scară, deși la o comparație mai atentă cu mașina reală pare că M4 a exagerat un pic cu evazarea aripilor. Dacă farurile și părțile cromate din față se pot compara de la egal la egal cu cele întâlnite (de exemplu) la Minichamps, stopurile sunt doar elemente cromate vopsite.
Vopseaua e destul de subțire, iar caroseria include niturile și curelele de fixare ale capotei. Evacuarea este amplasată corect sub portiera șoferului, iar jantele au un aspect plăcut, în timp ce anvelopele sunt imprimate „Firestone”. Detaliul cel mai surprinzător îl constituie ștergătoarele, care sunt piese metalice fotodecupate, un amănunt de machetă high-end. Pe de altă parte, schema de vopsire nu e 100% corectă, în principal datorită faptului că M4 n-a prelungit dungile laterale verzi până pe suprafața dintre stopuri.
În ciuda acestui fapt, această machetă este, fără îndoială, cea mai bună reproducere a modelului Alfa Romeo GTAm la scara 1:43. Raportul calitate / preț este și el excelent, iar oferta M4 include mai multe versiuni de livery, precum și o replică a modelului de omologare.
Text și foto: Ciprian Florea | Alte machete